En semestermorgon att tycka om

Idag är det första dagen som jag verkligen känner att jag har semester. Det har varit ett tämligen högt tempo ända sedan sommarlovet började för min del. Midsommarfirande på Öland, renovering av lägenheten och flytten. Det känns sannerligen i kroppen att det har varit intensivt.

Idag tog jag sovmorgon, bläddrade i den fina boken Yoga av Malin Berghagen, genomförde ett längre pass med Global Yoga med Johanna Andersson och åt frukost i lugn och ro. Sådana mornar är underbara och det var precis vad jag behövde idag. Det var fjärde gången jag genomförde Global Yoga-passet nu. Jag har gjort passen Luftig och Jordad för sig tidigare men idag genomförde jag dem i sin helhet. Man går igenom de sju chakran som kroppen består av och det är ett riktigt skönt flöde. Passet är både avkopplande och energigivande och jag gillar verkligen att det är musik i bakgrunden. Jag kommer in i kroppen på ett njutbart sätt och kan koppla bort allt runt omkring. Här och nu.

#yoga30d20130703-100800.jpg20130703-100806.jpgDet är spännande det här med yoga, och sannerligen beroendeframkallande. Jag har yogat dagligen sedan midsommarafton och mår ofantligt bra av det. Den andra träningen har fått stå åt sidan men det gör ingenting. Kroppen mår bra av yoga och jag känner att det har varit till stor hjälp under den här tiden när jag har målat och slipat och spacklat och tapetserat och packat och städat och flyttat. Jag kunde ha varit betydligt mer sliten i kroppen och knoppen än vad jag är och jag är säker på att yogan har hjälpt mig där. Faktum är att jag längtar efter att gå och lägga mig på kvällarna för att få starta dagen med att rulla ut mattan. Vad jag nu ska ge mig på att öva mer på är huvudstående. Främst handlar det om att våga, men också att hitta rätt teknik för att kunna kontrollera kroppen på bättre sätt. Med handen på hjärtat är jag lite rädd för att slå mig gul och blå, men jag vet att huvudstående inte är en omöjlighet. Ni vet, kan du kan jag. Det handlar om att öva och öva och öva. Att inte ge upp. Att möta motstånd och att ta sig igenom det som känns svårt. Och det gäller ju allt här i livet, inte bara om att våga stå på huvudet. När vi möter motstånd och väljer att ta oss igenom det istället för att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det svåra inte finns kan vi växa som människor. Det är fantastiskt tycker jag.

2 thoughts on “En semestermorgon att tycka om

  1. Visst är det sjukt nice med semester. Jag kom in i den med en gång (var dock på skolan en gång förra veckan – var tvungen att hämta min laminator. Tanken var också att jag skulle städa min hörna, men jag pallade inte, utan föste bara ihop allt till färre (men bra mycket högre och instabilare..) högar och smög därifrån. Således ligger det nu två läsår i högar på och runt mitt bord…; jag hoppas sååååå att jag ska få lust att gå dit någon dag under sommaren..).

    Nu njuuuuuter jag så över att ha så mycket tid – det är ju helt sjukt var mycket jag hinner med när jag bara har PT-jobbet! Jag har så mycket energi och hinner äntligen träna själv! 😀

    Ha en fab sommar Miss C!
    Kram /Tessan i Malmö

  2. Åh vilken skön start på dagen!
    Du vågar! Jag har kört teknikpasset med Ulrika och vågade, med mentalt stöd av en vägg. Idag körde jag en timmes MOJO med peak i huvudstående – så. jäkla. kul! Svårt att sluta stå på huvudet efteråt 🙂
    Nu ett par timmar senare har jag ömma muskler i skuldror som jag inte visste fanns!

Kommentera

