En insikt under #yoga30d: allt är okej.

Jag tror att man kan påverka på vilket humör man är. De flesta dagarna. Man rår inte över allt som händer och kan inte heller kontrollera andra människors beteenden. Man kan inte alltid styra över den första reaktionen som uppstår inom en, men däremot kan man välja hur de kommande reaktionerna blir. Jag kan, helt på egen hand, välja hur jag beter mig och på vilket sätt jag reagerar på sådant som inträffar i mitt liv. Jag kan bestämma hur jag ska bete mig, mot mig själv och mot andra människor, och kan många gånger räkna ut hur resultatet eller konsekvensen av mina reaktioner blir. Inte alltid, men väldigt ofta. Beter jag mig på bra och vänligt sätt gentemot andra människor kan jag förvänta mig en vissa reaktion tillbaka. Beter jag mig mindre bra och negativt mot andra människor kan jag troligen förvänta mig en annan reaktion.

Det är ju inte rocket science precis.

Igår grubblade jag. Egentligen inte över något som direkt handlar om mig men indirekt handlar det om mig. Jag grubblade och grubblade och kände efter. Det var inte förrän jag tog mig tid att ta mig in i kroppen med hjälp av yoga som jag insåg att svaren finns inom mig. Genom att göra mig av med negativ energi kunde jag komma till insikt. Idag klev jag upp ur sängen och stegade ut till den i förväg utrullade yogamattan i vardagsrummet. I samma stund som jag satte ner fötterna på golvet från sängen bestämde jag mig för hur jag skulle bete mig. För jag tror att det redan innan går att bestämma sig för hur man ska agera i en viss situation för att påverka sitt sätt att tänka och handla. Om jag, redan i förväg, vet hur jag vill bete mig är det större chans att resultatet av min reaktion bli på ett sätt som ger ett mer positivt resultat. Right?

Vevve bad oss idag i forumet för #yoga30d att reflektera över vad yogan har gjort för oss och vilken plats den kommer att ha i vårt liv när utmaningen är slut. Jag har tagit mig tid att genomföra någon form av yoga, meditation eller avslappningsövningar 19 dagar i sträck. Jag har blivit modigare och vågat prova positioner jag inte kunde hantera tidigare. Vissa dagar har passen genomsyrats av flow och energi. Andra dagar har jag genomfört övningar med en kropp som känts stel och omöjligt att töja på. Fast jag har inte gett upp, och det är troligen i motståndet som utvecklingen har skett. Under våren har jag jobbat mycket med mitt sätt att tänka och agera och yogan har varit ett ofantligt bra verktyg. Erika, som har hållit i vårens yogakurs, är så fantastiskt och har verkligen fått mig att arbeta med att allt är okej. Att inom yogan finns det ingenting som är bra eller dåligt, rätt eller fel. Jag gillar också mycket hur Johanna Andersson resonerar om kroppen när hon i Happy Hips pratar om det här med att man ibland kan tänka att man har bra eller dåliga sidor. Hon menar att man inte behöver resonera på det sättet och gör sedan en jämförelse med barn: att man inte resonerar som så att man har ett bra och ett dåligt barn utan att de bara är olika.

Jag gillar det! Det sättet att tänka om mig själv och om andra har varit och är ett bra verktyg. Saker och ting behöver nödvändigtvis inte vara bra eller dåliga, de kan vara olika. Och precis som det jag grubblade över handlar det ju om att människor är olika. Om att livet förändras. Människor kommer och går och det är okej. Allt är okej.

#yoga30d

Tack kroppen för att du tillåter mig att utvecklas i min egen takt. Tack för att du lyssnar på mig när jag lyssnar på dig. Tack för alla möjliga vinklar och positioner vi har befunnit oss i de senaste 19 dagarna. Om 11 dagar kommer jag att utsätta dig för huvudstående. Jag hoppas att du känner att: allt ät okej!

 

One thought on “En insikt under #yoga30d: allt är okej.

Kommentera

