Smaskig chokladmugcake med hallon och jordnötssmör

I morse hade jag ett samtal om mugcakes och jag blev så dödligt sugen på att göra en. Idag ville jag ha ett lite mastigare mellanmål eftersom jag inte kommer att äta middag innan #sommarfighten2013 ikväll. Med tanke på att det blir mitt innan träningsmål passar det bra att ha lite extra kolhydrater i form av havregryn. Behöver man lite extra boost kan man också tillsätta en halv mosad banan. Tro mig när jag säger att dagens mugcake var to die for. Choklad, hallon och jordnötssmör gifter sig så gott i munnen. Nom nom! Vissa dagar har man ju lite större behov av att tillfredsställa sin hunger och då passar det ju bra med ett mellanmål som är lite söt och gott, men som innehåller sådant som är bra för kroppen.

mugcake½ dl havregryn
1 msk hela linfrön
1 msk kokosmjöl
1 msk mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 msk kakaonibs
½ dl proteinpulver – choklad
2 äggvitor
2 msk sojamjölk (eller annan vätska)

Till garnering/att lägga i muggen
1 dl hallon
1 msk jordnötssmör
kokosflingor
kokosolja

Mixa samman alla ingredienser (förutom hallon, jordnötssmör och kokosflingor som ska användas till senare). Smörj en stor kaffekopp/temugg med kokosolja och pudra med kokos. Lägg sedan i hallon och en klick jordnötssmör. Häll sedan över smeten och sätt i mikron i ca 1- 1½ minut. För att kakan inte ska bli torr gäller det att ta ut den i rätt tid. Håll därför lite koll under tiden i mikron. Vänd sedan kakan upp och ner på tallrik. Ät och njut!

mugcake

6 thoughts on “Smaskig chokladmugcake med hallon och jordnötssmör

    • Du får du testa 🙂 Men jag ska också höja ett varningens finger: man blir smått beroende 😉

      Haha, ja det kan tyckas vara lite snålt med en halv deciliter men eftersom jag ändå äter förhållandevis lite kolhydrater ger det ganska bra energi. Nu blev kvällens träning inställd pga dåligt väder men jag förbrände nog de där små havregrynen på annat sätt 🙂 Om inte har jag förhoppningsvis lite go energi till morgonens gymsession!

Kommentera

