Titt: huvustående!

20130712-112645.jpgNågra nedslag i mitt senaste dygn. Det perfekt kokade ägget till mellis, en stunds avkoppling på balkongen med bok och ett glas vin, middag och tjejhäng hos min vän Ammelie igår kväll och morgonens halleluja moment: huvudstående. Jag har ribbstolen som stöd och har formen av en ostbåge men vem bryr sig? Jag klarade att ta mig upp i huvudstående. Jag har tittat genom teknikavsnittet för huvudstående på Yogobe och har i flera dagar tänkt att jag ska våga att testa. Jag har inte riktigt vågat mig på att göra det hemma mot vår nytapetserade vägg i vardagsrummet i fall att jag av någon anledning skulle falla alltför hårt framåt och liksom falla igenom väggen och in till grannen. Men på gymmet, där är jag inte rädd för att skada väggarna. Jag har mycket övande framför mig för att skapa en mer kontrollerad rörelse när jag tar mig upp med benen från marken men första steget är avklarat: att våga. Nöjd. Nöjd. NÖJD!

Innan jag tog mig upp i huvudstående i morse körde jag igenom ett pass med riktigt bra flyt på gymmet. Jag tog inspiration av Josefin och körde cykelintervaller. Ett roligt och svettigt upplägg. Intervallerna utfördes i stegform – 10 sek. arbete, 10 sek. vila, 20 sek. arbete, 20 sek. vila och så vidare tills sista intervallen på 60 sek. arbete och 60 sek. Därefter körde jag om allt en gång till.

Styrkans upplägg bestod av superset: axlar och ben/rumpa. 12 reps x 3 set

Rumpkick med gummiband och lateral raise
Svingar och sidopress med hantlar
Good morgning och snatch
Draken (som ett marklyft med viktplatta i händerna som utförd på ett ben) och drag till bröst

Alldeles lagom ansträngande för att ha ork och energi kvar i kroppen till dagen andra pass. I eftermiddag kör vi #sommarfighten2013 och då blir det crossfitinspirerat upplägg och arbete i par. På grund av dåligt väder ställdes onsdagens pass in (trots att ett par tjejer faktiskt tränade ändå!) och vi kör i eftermiddag istället. Det blir perfekt att dra ut det sista ur kroppen innan det är dags för finfredagsmys och avkoppling. Älsk!

2 thoughts on “Titt: huvustående!

Kommentera

