Om du är trött och har fel energi i kroppen – gå och träna!

Vilken helg vi har haft! 40 årsfesten blev riktigt lyckad och vi dansade och skrattade i flera timmar. Alla var så uppklädda och fina, och det var länge sedan jag hade så roligt! Som alltid: tjocka släkten levererar. Älskade människor.

Störst av allt är kärleken.

Älsko ❤

Att bo på hotell och gotta sig är njutbart, men jag tycker att det är minst lika skönt att komma hem. Till sitt eget. Vår lägenhet är förvisso en enda röra efter flytt och semester, men vi får ta oss lite tid i dagarna att komma i ordning. Det tar ju sin lilla tid att styra opp en lägenhet och har man dessutom semester mitt i flyttperioden är det lätt att det blir lite kaos. Kontrollfreaket i mig vill gärna plocka och städa mest hela tiden, men jag har lärt mig med tiden att det inte är hela världen om det ser ut lite grann. Det är ju svårt att göra två saker samtidigt. Svårt att vara på semester och städa på en och samma gång. I helgen åker jag till Malmö för att hälsa på min kära vän Tove och nästa vecka åker vi till Malta. Med andra ord: lägenheten kommer att vara lite rörig ett tag till.

Idag var det skönt att vakna hemma, men jag var så trött i morse. Kroppen ville inte vakna till liv. Jag hade inte rätt energi. Inom mig visste jag att det enda som kunde råda bot på den låga energin var att dra till gymmet. Jag behövde träna och fylla på med endorfiner. Jag har inte tränat sedan i fredags och vi har ätit och druckit gott i flera dagar. Jag tycker att det går an någon dag, men det blir liksom någon form av fejkenergi efter ett tag. När jag blir så där trött på grund av brist på motion och ”fel sorts föda” försöker jag alltid påminna mig om att jag själv kan påverka min energi och göra kroppen glad och pigg genom att ge den träning och bättre kost. Samtidigt vet jag hur lätt det är att fastna i tröttheten och på något sätt säga till sig själv att man ska ta tag i kosten och träningen en annan dag. Typ i morgon eller på måndag. Man fastnar i dålig energi och den goa känslan man får av rätt kost och träning avtar. Man blir liksom bara seg.

Därför tillät jag mig att ha en morgon i sängen och att äta sen frukost med Musslan. Det händer inte särskilt ofta att jag skrotar runt hemma, så det kan vara behövligt. Men, när Musslan for iväg till golfbanan begav jag mig till gymmet. Helt inställd på att få tillbaka den sköna känslan i kroppen. Som misstänkt: det fungerade like a charm. Boy, vad jag hade ork i musklerna. Det är ju lätt att älta att man äter lite fel och mycket ett par dagar, men jag tog tillfället att få riktigt bra tryck i musklerna och kände mig sjukt stark idag.

Jag cyklade 20 minuter som uppvärmning, växelvis mellan snabbt och tungt. Därefter körde jag ett pass för rygg och biceps och kunde öka flera kilo på vikterna från senaste passet. Musklerna hade minsann lagrat gott om ork och energin tog liksom inte riktigt slut. Som avslut ställde jag mig på trampmaskinen och pressade ut de sista krafterna i 20 minuter. Svetten rann och jag lämnade gymmet med ny energi och en känsla av att vara tillfreds. Fördel träningsglädje.

Efter passet såg jag till att fylla på med bra med käk inför dagens andra träningspass. Ikväll kör vi ännu en omgång i #sommarfighten2013. Planen är att köra cirkelträning och jag misstänker att det blir ett intensivt och svettigt pass.

Cillghurt

Post workout-käk.
Cillgurt på kokosmjölk, äggvita, passionsfrukt, kiwi och hallon, lite proteinpulver och toppat med nötter, gojibär och kokos. Sitter som en smäck!

Kommentera

