Om tacksamhet

Hej finisar.

Jag bjuder inte på så mycket träning och recept för tillfället. Lite tråkigt, jag vet. Jag tränar inte och jag har inte hängt särskilt mycket i köket sedan vi flyttade in. Jag hinner ju inte. Baka och experimentera i köket alltså. Träningen hoppas jag komma igång med så snart jag inte har ont i halsen eller en snuvig näsa. För det lät precis som att jag inte har tränat i sommar och det är ju fel. Jag har verkligen hållit träningen vid liv. Men jag måste säga att det har varit en segdragen flytt den här gången. Det känns som att vi aldrig blir färdiga. Fast det handlar nog om att jag inte på något sätt stressar. Det har fått ta den tid det tar.

För jag har ju sedan tidigare i sommar bestämt att jag låter semestern vara spontan i år. Att jag upplever livet och fantiserar om framtiden. Ja, det låter lite som att det går stick i stäv men faktum är att jag verkligen lever just nu. Samtidigt som jag gör planer för hösten. Jag tror att ni, mina kära läsare, också njuter av sommar och sol och semester och riktigt upplever livet. Det är bara veckor kvar innan semestern är över och då ska vi vardagspussla och ha rutiner och prata om motivation till träning och allt sånt där som inte riktigt infinner sig när man lever på den där ljuvligt sköna semesterfeelingen. Så vad gör det om vår lägenhet inte riktigt är så färdig som vore önskvärt. Ingenting.

Jag börjar jobba om cirka två veckor. Eller ja, om exakt två veckor idag. Då ska jag befinna mig på skolan kl åtta och ska ha samlat energi och ork till ännu ett skolår. Är jag sugen? Längtar jag? Inte direkt. Men jag har heller ingen ångest inför att börja jobba i år. Kraven är sänkta. Jag gör tillräckligt, det räcker. Jag lägger min energi på det som är viktigt och struntar blankt i det som är mindre viktigt. Jag har lärt mig mycket det här året, och jag kommer inte tillbaka till skolan som samma tjej som förra året. Jag ska trots allt göra lite annat vid sidan av, sådant som kommer att vara en början på något nytt. En annan tid. Ett annat liv. En tid när jag är Kapten på min båt.

På torsdag åker vi till Malta. Om ni visste hur skönt det ska bli att njuta av sol och min Mr och bara vara. Det blir slappt och skönt. Och billigt. För vi har nämligen redan bränt en del av reskassan för att moi missade att fylla i våra andranamn vid bokningen. Lite klantigt, jag vet. Jag tänkte nog att tilltalsnamn och efternamn var tillräckligt. Det gick lätt att ändra det och lägga till våra inte så ofta använda namn i bokningen med det kostade, wait for it… 2300 kr. Hysteriskt! Jag misstänkte att det skulle kosta något men 2300 kr är helt befängt. Gråtattack. Allt var stängt i kväll men jag ska ringa flygplats och kundtjänst i morgon för att se om det verkligen kan stämma. Jag har aldrig varit med om det tidigare men om det stämmer misstänker jag att det bara är att betala om vi vill åka. Och det vill vi ju. Usch. Jag känner mig liksom dum och lurad på samma gång :/ Någon som har varit med om samma och vet någonting så får ni mer än gärna kommentera!

Fast istället för att sura ihop fullständigt över flygbolag och märkliga bilaffärer (Musslan åkte nämligen till Karlshamn för att köpa bil i eftermiddag och snubben hade slarvar bort ägarpapper = ingen affär) så fokuserar jag på allt bra vi har uträttat idag.

1) Vi har tömt mitt förråd på möbler och saker. Dessa har körts ut till pappa på landet eller slängts på tippen. Ett överhängande göra avcheckat.
2) Jag har äntligen hängt upp gardiner i lägenheten och inhandlat blommor till alla tomma krukor. Finally!
3) Jag har ätit en enkel men god middag och inte alls låtit mig styras av mina gamla ätarkänslor som lätt uppstår när jag känner mig låg och nere.
4) Jag känner stor tacksamhet för livet. För Musslan och hans kärlek. För fina vänner – gamla och nya. För min familj som ställer upp. Hela tiden. För att jag tycker om mig själv och känner mig hel på insidan. För att jag är kapten på min båt och ror skutan dit jag vill. För att jag formar mitt liv.

20130729-212818.jpg

2 thoughts on “Om tacksamhet

  1. Är det RyanAir ni flyger med så är jag inte ett dugg förvånad… De tar ut avgifter på exakt allt som ens är möjligt, så själv har jag slutat resa med dem för länge sedan. Betalar hellre lite mer från början för att veta vad jag får i slutändan. Hur kan det kosta dig 2300 kr för att fylla i något du hade kunnat fylla i från början om du bara hade vetat ATT du skulle göra det?! Sjukt… Hoppas det löser sig! Kram

  2. Hallå där! Jag har ju rest en hel dal och har aldrig hört talas om att det ska fyllas i mellannamn, inte ens nu till NY så jag tycker det verkar skumt. Undrar ju lite över vilket bolag ni bokat med om det är något de gör för att få ut mera pengar, det verkar ju nästan så. Då måste du gå vidare med det tycker jag och slå näven i bordet 🙂 Hur som tycker jag du verkar ha koll på livet och jag hoppas verkligen er resa blir toppen, Kram Karin

Kommentera

