Färgsprakande kålsallad med morot

Jag har ju tidigare skrivit om gården Bastefall som ligger utanför Vimmerby. Inlägget in sin helhet hittar du här. Musslan och jag är numera andelsmedlemmar i gården och får tillgång till ekologiska och närodlade grönsaker under sommaren. Idag hämtade jag en välfylld korg på torget: ett riktigt kalas på fantastiskt fina råvaror. Här snackar vi clean eating.

recept, kålsalladrecept, kålsalladFörutom fantastiskt fina tomater, haricot verts och rotfrukter låg bland annat vitkål och rödkål i korgen. Hälften wokade jag i kokosolja med citronsaft som sedan serverades till dagens middag och resten gjorde jag en färgsprakande kålsallad med morot av. Kålsalladen står nu i kylskåpet för att gotta till sig med olivolja, kryddor och citron för att sedan serveras till helgens middag. Slurp så gott!

recept, kålsalladIngredienser
½ vitkålshuvud (stort)½ rödkålshuvud (litet)
2 morötter
½ citron (saften)
2-3 msk olivolja
salt
svartpeppar

Strimla kålsorterna. Skala morötterna och strimla sedan bitar med hjälp av potatisskalaren. Blanda sedan kålen och morötterna med olja, citronsaft, salt och peppar. Ställ kallt i kylskåp till servering, gärna en dag. Smaka ev av med salt och peppar innan servering.

Vanligtvis använder man vinäger när man gör den här typen av kålsallad, men jag undviker vinäger och använde istället citronsaft för att få till syrlighet i salladen. Jag misstänker att det går precis lika bra. Anledningen till att jag undviker vinäger är för att jag har blivit avrådd av LE (naturläkaren jag går till) att äta vinäger på grund av mina tidigare magproblem. Exakt varför ska jag berätta om i ett senare inlägg. Jag vill nämligen inte att ni ska förknippa min färgsprakande kålsallad med jästsvamp. Jag återkommer i ämnet.

One thought on “Färgsprakande kålsallad med morot

Kommentera

