Njutbar finfredagsmorgon

Hej raringar.

Fredag idag. Finfredag för att vara lite mer exakt. Så snart vardag och arbete drar igång får veckodagarna större betydelse och mina favoriter är givetvis Crazy Thursday och finfredag. Det blir ju lite synd om de andra dagarna när jag alltid favoriserar två av dem, men jag tycker åtminstone inte illa om segmåndag och tröttertisdag längre. Jag har bättre relation till dessa två dagar numera och anledningen är så enkel som min inställning. Om jag tänker på veckans två första dagar som ångestframkallande, tråkiga och svåra blir de troligen just det eftersom det jag tänker är vad jag får. Det är ju otroligt viktigt vad vi tänker, för våra tankar blir till slut känslor och våra tankar är början på allt vi själva väljer att göra. Varje dag för ju med sig något bra i sig och genom att faktiskt fylla de där dagarna man har lite svårt för med roliga saker blir det lite enklare. Numera ser jag alltid veckans första dagar som nystart och början på något nytt. Oftast början på en ny härlig träningsvecka och det är helt enkelt en metod som hjälper mig att enklare hantera livet på livets villkor. Veckorna kommer ju och går oavsett vad jag tycker om dem. See my point?

Nå väl. Idag är det finfredag och jag gick i n t e upp tidigt. Musslan väckte mig lite snällt innan han for till jobbet men ögonen ville inte öppna sig. Kroppen ville inte vakna. Så jag sov vidare och tillät mig att njuta av en av de sista sovmorgnarna innan jobbstart. Tanken var morgonträning med eftersom kroppens kändes så seg valde jag att skjuta lite på det. Kanske tränar jag inte på gymmet alls idag. Det finns ingen mening med att träna bara för att träna, särskilt inte när man har haft ett uppehåll och kroppen känns lite ringrostig. Jag har träningsvärk efter onsdagens cirkelträning och gårdagens hårda pass för rygg och biceps. Istället tillät jag mig själv att landa på yogamattan. När #yoga30d drog igång kändes det som att jag försummade min träning på något sätt. Jag yogade ju bara. Nu ser jag det inte så längre. Yoga är fysiskt krävande och gör sannerligen bra saker med kroppen. Jag har blivit så mycket rörligare sedan midsommar och kommer in i positioner på helt annat sätt.

Så istället för morgongym inledes dagen med morgonyoga och det är, för mig, ett fantastiskt sätt att börja dagen. Jag inledde med Milla Floryds klass Kaffeyoga för att väcka den stela kroppen och avslutade med Johanna Anderssons klass Luftig. Klassen för fjärde till sjunde chakrat som har blivit något av en favorit. Jag vet inte, men jag kanske har fått pippi på det här med huvudstående. Det blir ju lätt så när man lär sig något nytt och klarar av något man tidigare trodde var omöjligt. Väggen är fortfarande mitt stöd när jag utför huvudstående hemma, men känslan är densamma: jag kan!

20130725-165324.jpg

One thought on “Njutbar finfredagsmorgon

  1. Varje måndag innebär en nystart – min favoritdag varje vecka! Särskitl sedan jag lade ner det där med söndagsångest. Känns bara meningslåst att noja/oja över något som kommer oavsett om jag vill det eller inte. Resultatet? Både mina söndagar och måndagar har blivit mycket mer njutbara! 🙂 Kram

Kommentera

