Älskade benpass

Nu så. Ett sådant göttigt benpass avverkades i morse. Tungt och svettigt. Jag känner inte av efterdyningar av förkylningen och kan äntligen ta i på riktigt igen. Nu längtar jag efter höstens träningsupplägg och att få vara frisk som en nötkärna.

20130811-125343.jpgJag sov ovanligt länge för att vara jag idag. Strax innan 10 lyckades jag mota bort gruset i ögonen och vakna till liv. Musslan fortfarande sovandes. Jag vet inte varför, men alltid när jag vaknar och kliver upp tidigare än honom får jag känsla av att jag vill krypa nära honom och njuta av den sovande mannen. Titta, lukta och borra in näsan i hans nacke. Känna kärlek. Det är bara det att jag alltid lyckas väcka honom när jag gör det och så även i morse. Så jag klev upp, strax efter 10 och begav mig till gymmet. Nästan lite pirrig i kroppen. Längtandes efter att få mosa benen. Sist jag körde ben vankade jag fram som en anka i flera dagar med träningsvärk som inte var av denna värld. Jag misstänker att det kan bli på det viset även den här gången. I killed them legs!

Jag inledde passet med intervaller på cykel och löpband. Ibland kör jag kondition efter benpasset för att dra ut lite träningsvärk, men idag körde jag istället upp riktigt med mjölksyra i benen under uppvärmningen. Det var, helt enkelt, vad jag var sugen på. Jag körde efter det upplägg som jag kallar för intervaller deluxe och innebär:

20 sek arbete, 40 sek vila
30 sek arbete, 30 sek vila
40 sek arbete, 20 sek vila
60 sek arbete, 60 sek vila

Detta upprepades x 2 på cykel och x 2 på löpbandet. Därefter valde jag ut ett par favoritövningar för ben och såg till att hitta bra kontakt med kroppen och fokusera på tekniken. Jag körde inte så många övningar utan valde istället att blanda riktigt tunga vikter med ett par lättare set. Gymmet lämnades med skakiga ben.

Benböj med stång på axlarna, 10 reps x 3. Tungt!
Mellan seten körde jag svingar, cirka 1 minut.
Benspark i maskin – Dropset! Här kör jag 10 reps med en vikt där jag precis klarar av att köra mina reps. Därefter minskar jag cirka 30 procent på vikten och kör så många reps jag klarar av. Därefter minskar jag ännu en gång på vikterna, ytterligare 30 procent och kramar ut det absolut sista. Sedan upprepar jag allt två gånger till.
Goodmornings och vadpressar 12 reps x 3
Goblet squat med kettlebell och rulla in bollen under rumpan 12 reps x 3.

Förr tränade jag ben väldigt sällan. Jag såg det som att jag fick bra benträning när jag sprang. Egentligen handlade det nog om att jag inte tyckte om att träna ben något vidare. I höstas satte min bror ihop ett tämligen jobbigt benpass som gjorde att jag fick kliva ur min comfort zone pretty much. När Coach Helena sedan tog över rodret gav hon mig riktiga killer benpass och jag fick börja mosa ben för allt jag var värd. Till en början var det mest hatkärlek, men med tiden har benträningen blivit en favorit. Jag längtar alltid efter just benpassen och lägger gärna in övningar för ben och rumpa vid mer än ett tillfälle de veckor det är möjligt. Jag har fått starka ben under våren och sommaren och bättre muskulatur. Man skulle kunna säga att killer benpass har gett killer legs. Nöjd tjej!

Har ni någon muskelgrupp som ni tycker mer om att köra än andra? Vilken? Varför?

One thought on “Älskade benpass

  1. Jag älskar ben!! Och rygg. Knäböj, marklyft, stångrodd, utfall och latsdrag. Det är grejer det 😉 Och behövs speciellt nu om jag ska tävla. Hehe..

Kommentera

