Dagens: biffar på vita bönor, zucchini och fetaost

Jag älskar att laga mat och baka. Att tillbringa tid i köket är något av det bästa jag vet. Tyvärr har det blivit något mindre med den vanan under våren och sommaren. Under våren för att Musslans lilla kök inte var så stort och experimentvänligt och nu under sommaren för att renovering, flytt och njutandet av sommaren har stått i fokus. Med handen på hjärtat är det något jag saknar. Det ger mig nämligen möjlighet att få utlopp för min kreativitet.

Idag hade jag planerat lax i ugn till middag och ville försöka använda så många grönsaker som möjligt av det vi fick från Bastefallarn i grönsakskorgen. Dessutom försöker jag bli bättre på att verkligen använda upp all mat vi bär hem. När jag plockade ut lite av allt möjligt vi hade i kylskåpet kunde jag konstatera att haricot vets med havssalt, blomkålsmos och gula tomater passade perfekt till den tänkta laxen. I förbifarten såg jag också en burk med vita bönor och tänkte att det kunde vara smaskigt att gegga ihop tillsammans med zucchini och fetaost för att sedan steka biffar av det. Om det blev bra? O ja! Biffarna blev lite mer som plättar än biffar, men vem orkar vara petig. Det smakade alldeles jättegott.

20130812-182114.jpg

1 burk stora, vita bönor
½ stor eller en liten zucchini
½ förpackning fetaost
salt
svartpeppar
paprikakrydda

Häll av de vita bönorna och skölj dem i vatten. Grovriv zucchinin och mixa samman det med de vita bönorna. Smula sedan ner fetaost och krydda. Mixa vidare och smaka därefter av mer kryddor. Stek i smör eller kokosfett i stekpanna. Ett par minuter på varje sida. Mums!

 

Kommentera

