Höstplaner: min själ, min fysiska förmåga och andlighet

I helgen gav jag ett bokslut på sommaren. En sommar som har varit så fantastiskt bra på alla sätt. En sommar som inte hade kunnat bli bättre. En sommar jag kommer att bära med mig i minnet under hösten kalla kvällar.

Ni som läste inlägget En sommar att minnas förstod kanske att jag är tämligen nöjd med hur kost och träning har fungerat under sommaren. Det har inte varit några större förändringar utan jag har tränat och ätit ungefär som vanligt med en touch av liberal sommarbalans. Den här sommaren har gett mig en annan relation till mat och den egna kroppen (eller ja, jag har själv gett mig en annan relation till mat och den egna kroppgen genom att bryta mönster och riva murar). Jag bryr mig inte nämnvärt över de tillfällen som jag äter sådant som inte faller inom ramen för vardagsmat. De tillfällen med sämre kost leder inte längre till att beroendehjärnan tar över. Det är ett stort kliv framåt mig mig. Jag har trots allt aldrig kunnat äta sockriga saker och vara nöjd med det lilla. Då: en kamp mot matmonstret och hjärnspöken. Nu: ätandes och njutandes då och då. Inget dåligt samvete. Inget återfall med sockerorgier eller hjärnspöken. Bra så!

20130812-195958.jpgMen nu är hösten på intrång och jag längtar efter att strukturera upp vardagen lite mer. Semester i alla ära, men är det ändå inte skönt med vardag, rutiner och planering? Jag mår åtminstone som allra bäst då, och inte vore det likt mig om jag inte hade någon form av tanke bakom den stundande hösten. För mig är målsättning viktigt. En målsättning är verktyget som får mig att hålla båten på rätt köl. Båten som jag är kapten på. Målet under augusti är att komma in vardagen och komma in i de vanliga rutinerna. Här gäller veckohandling och planering av veckans måltider. Vi lagar mat måndag, tisdag och onsdag för att sedan äta rester på torsdagen. Det är ett bra sätt att undvika att slänga mat. Vi äter lågkolhydratkost, men någon djupare benämning på vårt sätt att äta har vi inte. Vi äter så rent som möjligt, lagar mat från grunden, undviker socker och gluten och äter inte särskilt mycket mejeriprodukter. Ibland äter vi godis på helgen, ibland gör vi det inte.Tillfällena blir allt färre och helst gör jag naturligt gotte. Ibland äter jag inte gotte alls. Balans även där.

Vad gäller träningen i augusti är målet att träna fyra-fem pass i veckan. Främst hänger jag på gymmet och varierar styrka med konditionsträning. Under augusti vill jag komma igång med löpningen lite mer igen och gärna försöka springa ett pass i veckan. Intervaller, fartlek eller distanspass spelar ingen roll. Målet är att springa och ha kul.

För att titta närmare på det långsiktiga målet med hösten: att träna för att må bra! Jag befinner mig i ett annat läge nu. Motivationen till att träna finns där och så länge jag har variation i det jag gör har jag roligt. Jag vill utvecklas, men har inga viktmål, konkreta styrkemål eller löptider att komma under. Det kanske låter prestigelöst, men jag ser det inte så. Jag ser det inte som att jag behöver stora och prestigefyllda mål för att komma framåt och utvecklas. Och om det är prestigelöst så är det precis så jag vill vara just nu. Jag vill ha en höst utan lopp och tävlingar och stora utmaningar. Jag tävlar enbart med mig själv och jämför mig inte med någon annan. Inspireras av andra ja. Jämför mig med andra nej. När passande och roliga utmaningar dyker upp kommer jag troligen inte att vara sen att hänga på, men jag behöver inte göra allt på en och samma gång. Jag tränar med kvalitet och ger kroppen återhämtning och vila.

Fokus för hösten är att må bra på insidan så väl som på utsidan. Det behövs ingen rivstart för att bli av med sommarkilona. För det är ingen större skillnad på min kropp nu än innan sommaren. Jag ser i princip ut på samma sätt och smaljeansen passar fortfarande. Jag behöver inte börja om från början, utan jag jobbar framåt där jag står och tränar för att bo i en kropp som jag är bekväm med. Om jag till jul har lite mindre fett och lite mer muskler är jag nöjd. Vissa veckor kommer jag med all säkerhet att vara sugen på att öka fokus och struktur på kost och träning, och då gör jag get. Andra veckor återhämtar jag mig och fokuserar på att hinna med allt annat som mitt tidvis fartfyllda liv erbjuder.

#yoga365d kommer att få uppmärksamhet. Jag kommer alltså att engagera mig i yoga. Jag är redo för att ge yogan ännu större plats i mitt liv eftersom den redan nu har hjälpt mig att finna balans i tillvaron, både fysiskt och psykiskt. Det är mycket som händer i kroppen på mattan, men framför allt i själen. Närheten till andligheten blir starkare. En slags själslig harmoni som jag är ytterst villig att utforska vidare. Jag har lärt mig att lyssna inåt och att bromsa upp när hjulen snurrar lite för fort. Den biten vill jag ha kvar och vidareutveckla i mitt liv. Jag kommer att ha ett fast yogapass i veckan, en kurs för fantastiska Erika på Alterna. Utöver det ger jag mig så mycket yoga, meditation och avslappning jag kan. Dagar jag möter motstånd, mörker och kyla är de dagar jag främst behöver tillåta mig själva att landa på mattan. Dagarna när kroppen är trött och sliten och den djupa andningen ner i magen försvinner och meditationen mest blir kaos är det ytterst viktigt att inte ge upp. Det är dessa dagar jag främst behöver ge mig möjlighet att använda yoga som metod att växa. Att använda yoga som metod för att vara i balans och harmoni med mig själv. Och det är precis det som är den stora utmaningen den här hösten: att fortsätta vara i balans och att fortsätta utveckla min själ och min fysiska förmåga och andligheten.

#yoga365d#yoga365d

3 thoughts on “Höstplaner: min själ, min fysiska förmåga och andlighet

  1. Kunde inte ha skrivit det bättre själv 😀
    Just nu finns inte ekonomin för yogobe, men om en dryg vecka har jag svar på hur min höst blir och då ska jag kunna köpa ett års abonnenmang är planen!!
    Kram

    • Ibland har man inte råd, så enkelt är det. Jag har inte köpt ett årsabonnemang utan har tagit måndagsbetalning just nu. Det blir ju lite dyrare i längden, men just nu är det vad som fungerar för mig. Kram!

Kommentera

