Tränar du med infektion i kroppen?

Idag kändes det att klockan ringde flera timmar tidigare än vanligt. 05.20 är du från vettet kvinna. Ska vi kliva upp då? Ja hjärnan det ska vi.

Kroppen var inte seg, däremot hjärnan. Åh vad den ville ligga kvar i sängen och mysa in sig i Musslans varma famn. Fast upp kom jag och stegade in på gymmet strax före 06. Jag avverkade ett intensivt pass för axlar och rumpa. Jag börjar arbeta klockan 8 den här och nästa vecka innan våra individuella arbetstider börjar. Det gör att jag får kliva upp tidigare och har inte lika mycket tid på gymmet som jag är van vid. Därför får jag köra korta och intensiva pass de kommande två veckorna. Men det går bra. Allt går om man vill.

20130813-090214.jpgNu känner jag dock av ett litet kli i halsen. Det vore ytterst tråkigt om jag skulle bli sjuk så här vid terminsstart men om det är halsfluss vet jag med erfarenhet att jag inte kan göra något för att hämma infektionen. Förr hade jag jämt och ständigt fluss i halsen. Nu är det tre år sedan sist. Blir det inte bättre, eller rentav värre vilar jag. Givetvis. Den tiden när jag körde på och ignorerade kroppens signaler är förbi. Jag vill träna, men om kroppen inte är frisk gör jag större skada än nytta genom att träna. Det vet jag med erfarenhet. När jag tränade trots förkylning slutade jag aldrig att vara förkyld. Och var jag inte förkyld så rann alltid näsan. Det kan den självklart göra under vintertid ändå, men jag misstänker att min ständiga snuva någonstans berodde på att min kropp behövde vila och på att jag inte lät den vara i fred när jag hade infektion i kroppen. Nu vet jag bättre. Tack och lov.

Hur ställer du dig till att träna med förkylning, halsont eller ont i kroppen? Lyssnar du på din kropp när du är krasslig eller tränar du på som vanligt i hopp om att träningen ska göra dig frisk?

5 thoughts on “Tränar du med infektion i kroppen?

  1. Senvinter 2012 hade jag influensa i drygt en vecka. Sedan gick jag till gymmet och körde ett pulspass trots att jag fortfarande hade lite torrhosta. Dagen efter vaknade jag med lunginflammation. Tränar aldrig när jag känner mig ansträngd på något sätt sedan dess.

  2. Jag tränar nästan aldrig när jag känner mig lite halvkrasslig, de gånger jag gjort det så har jag alltid blivit TOKSJUK några dagar efteråt och det känns ju inte värt 🙂

  3. Håller med föregående, om man börjar för tidigt eller genast man har en infektion i kroppen, får man bereda sig med att den slår tillbaka DUBBELT! Då jag inte haft ro att vila med förkylning har den sedan utvecklats till dubbelsidigöroninflammation eller något annat otrevligt. Därför alltid det säkra före det osäkra.

  4. Aldrig om jag känner mig krasslig. Dock är det ju skillnad på ont och ont. Är man trött/seg kan det ju hjälpa att sätta fart på kroppen men oftast känner man ju om så är fallet eller om det är nåt annat som är vajsing. Träna med infektion leder ALDRIG till nåt bra.

Kommentera

