Sega chokladmuffins

Med inspiration från gottedrottningen Annie gjorde jag igår ett gäng sega muffins. Smeten går att användas till bollar, muffins eller bars som Annie gjorde. Man får helt enkelt svänga ihop det alternativ man gillar bäst. Vill du göra Annies variant av Kolasega chokladbars hittar du receptet här.

20130817-195414.jpg

12 st Sega chokladmuffins
1 dl naturella cashewnötter
1 dl mandel
10-12 dadlar
1 msk linfrön
1 msk gojibär
1-2 msk kakao
½ dl kokosflingor
2 msk jordnötssmör (ekologisk variant)
1-2 msk kaffe
2 ägg
1 dl proteinpulver med chokladsmak
granatäpplekärnor

Mixa samman alla ingredienser förutom granatäpplekärnorna. Beroende på hur blöt smeten blir kan man behöva tillsätta ytterligare mandelmjöl eller proteinpulver om man föredrar det. Ska man inte rulla smeten till bollar gör det inget att det är lite kladdigt eftersom det stelnar i frysen. Lägg sedan ner grantäpplekärnor i muffinsformarna, klicka ner lite smet i varje form och forma till lite med hjälp av sked eller slickepott.

Jag fick ut 12 stycken, men man kan göra mindre och få ut fler om man föredrar det. Hälften av muffinsarna toppade jag också med kokosflingor, men smaskigt att strö på är också sesamfrön. Ställ sedan in formarna i frysen och ta fram strax innan du tänker äta dem. De är sega och goda! Slurp filibabba som Vevve hade sagt.

20130817-195420.jpgPå senaste tiden jag har inte bakat särskilt mycket sött. Jag vet egentligen inte varför, men det verkar bara som att behovet av att äta sött är mindre för mig för tillfället. Det kan ju gå lite i perioder det där, men jag misstänker också att mitt mer avslappnade förhållande till mat också har inverkan. I stort vill jag ha de sockerfria alternativen och väljer då sötning med mer naturliga produkter, som dadlar, bär, frukt eller honung. Sötningsmedel använder jag ytterst sällan numera även om jag då och då använder lite proteinpulver i min kokosmjölksyoghurt och när jag bakar. Det är dock mycket mindre volymer än för ett år sedan. Då var det mycket proteinpulver och sötningsmedel. Nu känns det som att min kropp mår bättre av mindre mängd av den varan. Som med så mycket annat sätter jag dock inte något förbud utan använder det när det passar mig. En får ju göra som en vill tänker jag.

Kommentera

