En långsam femtilapp är alltid mer värd är en snabb tjugolapp

När jag var på föreläsning på Astrid Lindgrens Värld pratade Mikael Ahlerup om hur de hade satsat för att bli framgångsrika. Det var en oerhört intressant föreläsning och jag har tänkt ofantligt mycket på innebörden av vad han sa. Han menade att en långsam femtilapp alltid är mer värd är en snabb tjugolapp. Det väckte snabbt tankar hos mig och jag insåg att det är precis med det tankesättet jag har hittat balans i mitt liv det senaste året. Jag har har satsat på långsiktiga lösningar och arbetat för att må bra i längden.

Jag har varit väldigt förtjust i kortsiktiga lösningar och snabba resultat tidigare i mitt liv. Jag har alltså jagat en snabb tjugolapp. Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver vara fel: en del människor hittar drivkraft och motivation i snabba resultat. Det är bara det att få människor klarar av att hålla motivationen levande särskilt länge när de första snabba resultaten dalar av, och en större ansträngning krävs. För let’s face it: vi älskar snabba resultat! Helst utan någon vidare ansträngande insats, och det är där den långsamma femtiolappen kommer in. Genom att våga satsa långsiktigt kan man få större utdelning i längden. Resultaten av den långsiktiga satsningen kommer inte lika fort, men på lång sikt ger den mer. Oavsett om det handlar om lönsamhet i ett företag, självkänsla, vikt- eller träningsresultat ger den långsamma femtiolappen större utdelning. För nyckeln till framgång är ju faktiskt många gånger att vara konsekvent och att ha en tydlig målbild av vad man vill uppnå. Att hålla i och hålla ut. Easy come, easy go.

Handen på hjärtat, hur många har inte försökt att gå ner i vikt, försökt att börja träna eller bestämt sig för att avstå från sötsaker och misslyckats? Jag kan räcka upp handen där åtminstone. Och så länge vi jagar den snabba tjugolappen sker inte tillräckligt stora förändringar. Viljan att våga förändras och att göra det på lång sikt ger oss en långsam femtilapp.

Låt oss ta viktminskning till exempel. Det är ju inte särskilt svårt att gå ner i vikt. Absolut inte. Äter du mindre än vad du gör av med går du ner i vikt. Du kanske är hungrig dygnets alla timmar, men lever du på ett underskott kommer du att gå ner i vikt. Svårigheten är ju snarare att gå ner i vikt på ett hälsosamt och långvarigt sätt. Tyvärr ser många viktminskning och så även träning som en quick fix. Man jagar den snabba tjugolappen. Resultaten måste komma snabbt, annars är det ingen idé. Då försvinner motivationen och viljan. Jag vet själv hur lätt det är att påverkas av snabba lösningar, nya dieter, pulver eller bantningspiller som ska framkalla viktminskning snabbt. Men det är inte en förändring som håller i längden. Det blir troligen en ond cirkel av klassisk jojobantning. Något som inte heller är särskilt motiverande för den som måste börja om från början. Om och om och om igen.

Min övertygelse är att bra kost och motion behöver bli en naturlig del av vardagen och livet. Först då uppnår man hållbara och långsiktiga resultat. Att hitta en balans i detta känns därför som en nödvändighet för att nya, goda vanor ska implementeras. Många har ju lite av ett av och på-förhållande till bra mat och träning. Man tränar järnet och följer en strikt diet för att sedan ha behov av att ta en paus från både träning och den braiga maten. Då känns det ju som att man har gjort lite för kortsiktiga förändringar och kanske är lösningen att loosen up lite snarare än att helt gå tillbaka till sina gamla vanor för att sedan orka köra allt in ytterligare en period. Jag säger inte att det är lätt, jag säger inte att jag inte har gjort det själv. Jag säger bara att många ger upp innan de ens har försökt att leva hälsosamt för att allting ska vara perfekt från början. Svart eller vitt. Allt eller inget.

För att lyckas i längden behöver man ju leva efter sina egna förutsättningar. Man får hitta sin egen balans. För jag tror att om man inte är i balans söker man ideligen efter andra snabba lösningar. Man provar dieter och pulver och piller och provar träningsform efter träningsform. Vi jagar och jagar istället för att fokusera på det som är grundläggande för oss: äta bra mat, sova, röra på oss och stressa mindre.

Vill du lyckas uppnå en hälsosam livsstil du kan hålla eller vill du ha ett på och av-förhållande till ditt välmående, kost och träning?

Frågan kan ju kännas överflödig men till sist och syvende handlar det ju om dig och vad du vill.  Att ha en vardag med hälsosam mat, motion och mindre stress är inget som kommer av sig själv. Du får jobba för det hela tiden, och givetvis mycket i början. Det är lätt att falla in i gamla mönster och därför är det viktigt att du jobbar med dig själv, blir medveten om dina (o)vanor och skapar positiva förändringar och motivation till att nå längre. På så vis skaffar du dig en hållbar livsstil. Det tar tid, absolut. Fast oddsen att uppnå långvariga och goda resultat ökar avsevärt.

Vad kan du göra för att sträva efter den långsamma femtilappen istället för den snabba tjugolappen?

  • Sätt upp tydliga mål.
    Vad vill du? Varför vill du det? Hur ska du göra? Vad och varför är oftast enkelt att svara på, medan huret kräver lite mer. Och här får du vara lite ärlig mot dig själv. Vad är du villig att göra för att uppnå ditt vad? Bara för att andra tränar klockan sex på morgonen kanske det inte passar in i just din vardag. Är du inte motiverad till att träna på morgonen – gör inte det. Ha inte dåligt samvete för vad andra gör utan planera dit hur efter dina förutsättningar. Bara för att andra äter ett visst födoämne innebär det inte att du behöver göra det.
  • Ta en sak i taget.
    Om du vill uppnå en hälsosam livsstil på lång sikt finns det ingen anledning att göra alla förändringar på en gång. Våga satsa på det som ger utdelning i längden. Det är lätt att tappa motivationen om man börjar träna fem pass i veckan och äta efter en strikt diet sju dagar i veckan om man inte har haft den livsstilen innan. Målet kan vara att hamna där så småningom, men cut yourself some slack på vägen. Börja förändra några saker i taget och när de sakerna är en naturlig del av din vardag kan du avancera. Livet är ju inte svart eller vitt och det behöver inte din träning och kosthållning heller vara. Chansen att du når dina mål är ju större om du tar lite i taget, delar upp mål i delmål. Annars är risken att din insats blir kortvarig. Ett projekt som ska genomföras. Motivationen och lusten dör snabbt.
  • Skriv ner dina mål och planera.
    Jag skriver alltid ner vad, varför och hur. Då har jag gett mig själv tid att verkligen fundera realistiskt och dessutom planera hur jag ska gå tillväga. Har du din målsättning nedskriven får du också möjlighet att checka av dina framgångar, vilket i sig ger näring åt motivationen.
  • Fyll på pluskontot i må bra-boken.
    Skaffa gärna en bok, ett anteckningsblock eller använd din smarta telefon till att kontinuerligt skriva ner sådant som får dig att må bra. Allt som ger plus i din må bra-status. Här handlar det inte så mycket om prestationer utan om att faktiskt uppmärksamma sådant som får dig att må bra i ditt liv. En stunds yoga, en fika med en vän, en promenad i skogen, mysa godnatt med ditt barn. Allt som ger sig ork och energi. I min bok skriver jag också ner sådant som inte får mig att må bra för att jag tydligt ska upptäcka fallgropar. Då kan jag lättare upptäcka negativa mönster, och det ger mig möjlighet att kunna förändra, utesluta och revidera.
  • Skapa drivkraft!
    Jag tror att glädje, lust och inspiration föder motivation och drivkraft. Känner du inte motivation kan det vara läge att återgå till målsättningen och se över om den faktiskt är realistisk och långsiktig. Om inte; våga förändra istället för att ge upp. Jag älskar känslan när jag når ett mål. Stora som små. Skriver du ner hur du känner när du lyckas med något kan du gå tillbaka till det och minnas hur gott det känns när motivationen dippar. Att visualisera och träna mentalt är precis lika viktigt som att träna fysiskt.
  • Var snäll mot dig själv!
    Det fina med livet är att vi aldrig blir fullärda. Varje dag är en ny dag och bara för att du inte lyckades precis så bra som önskat idag innebär det inte att du inte får en ny möjlighet imorgon. Genom att satsa på den långsamma femtiolappen behöver du ju inte jaga lyckan på ett par veckor. Eller hur?

20130818-140905.jpg

2 thoughts on “En långsam femtilapp är alltid mer värd är en snabb tjugolapp

  1. Du är klok som alltid vännen! Jag är inne på precis samma spår, försöker tänka långsiktigt i allt jag gör nu! Det spelar ingen roll om jag går till gymmet nu eller om några veckor, det viktiga är att jag hittar hållbara rutiner som passar i mitt liv, och om jag då om ett år, eller 3, eller 5 år, har hittat en rutin som gör att jag i snitt tränar 2-3 ggr/vecka, jämfört med 4 ggr/vecka några månader och inget i några månader, så är det den mindre träningsmängden men konsekvensen som kommer ha gett mig bäst resultat! Lika bra med kost, är jag lite mindre strikt, men konsekvent, vecka efter vecka, månad efter månad, så får jag bättre resultat än om jag är dödsstrikt någon vecka och sen gör större undantag. Så långsiktigt och ett steg i taget är melodin för mig just nu! För tillfället innebär det en normal LCHF-kost, den som jag trivs allra bäst med, där lite honung/socker får plats ibland men där gluten för magens skull är helt bannlyst. Träningen består just nu bara av att jag försöker öka min vardagsmotion, sen kommer jag sakta och försiktigt börja med gymträning, till en början en gång i veckan osv, tills jag hittar den balans som funkar för mig även där. Lyckas jag hålla i detta och inte forcerar nånting, så tror jag mig ha ett bra recept för en livsstil som passar mig och ger mig hälsa om ett år eller två!

    • Jag vet inte om det är så att vi fd duktiga flickor har haft en förkärlek för snabba resultat och kortsiktiga planer för att hinna med så mycket som möjligt. Det gäller ju att vara effektiv när man ska vara perfekt 😉 Jag är väldigt glad att jag har lärt mig att tänka mer långsiktigt och också att se på hälsa, kost och träning utifrån ett långsiktigt perspektiv. Det ger ju helt andra synvinklar och möjligheter. Att vara döstrikt är i längden inte så roligt och det blir svårt att hålla motivationen vid liv. Man får ju anpassa sig efter sig själv helt enkelt. Men det kan ta tid att komma till den insikten ibland. Vi matas ju med snabba resultat och perfekta liv överallt, och det är ju ofantligt lätt att bli påverkad av det.

      Heja oss helt enkelt! Heja oss och långsamma femtiolappar!

Kommentera

