Pepp på höst, rutiner och nya mål

God morgon raringar och hej måndag!

Idag får jag elever till min skola. Till skillnad från förra läsåret råder det en god och avslappnad stämning på skolan. Saker som inte fungerade förra året har arbetats med i tid och vi lärare kan koncentrera oss på att ge de nya eleverna en bra introduktionsvecka istället för att stressa upp oss över sådant som inte fungerar. Min må bra-status är ju också helt annan nu än för ett år sedan. Redo för ny termin.

Gårdagens ägnades åt att lite mer konkret planera de sista två veckorna i augusti och kommande september. För mig krävs planering för att jag på bra sätt ska få ihop vardagen. Dessutom har jag lättare att komma underfund med vad jag egentligen vill när jag faktiskt gör en tydlig målsättning och planering.

Målet för hösten är ju att träna för att må bra. Komma in i rutiner. Ha varaktighet i det jag gör. Det innebär dock inte att jag inte strävar efter utveckling. För det gör jag. Fast höstens planering är långsiktig med fokus på hållbarhet. Jag kommer att prata mer om hur jag tänker kring det i senare inlägg.

En målsättning jag har med de kommande veckorna är att gå morgonpromenader två dagar i veckan. Jag tycker väldigt mycket om att starta dagen på det sättet, men det blev inte särskilt mycket av den varan förra terminen. Jag prioriterade helt enkelt bort det till fördel för att sova mer. Det var vad jag behövde då. För att få möjlighet att nå mitt mål sätter jag inte ett för högt mål och bestämmer mig för att gå promenader alla dagar i veckan resten av året. Nej, jag sätter ett mål som är realistiskt för mig att nå. Två promenader i veckan, i sex veckor. På så sätt ökar jag oddsen att skapa nya rutiner, men minskar risken för att målsättningen blir alltför stor och krävande. Idag klev jag upp strax före sex och gick en runda. Mycket skön och uppskattad start på dagen!

20130819-094621.jpgI övrigt ser målsättningen för augusti och september ut som följer:

  • Träna 4-5 pass i veckan.
  • Morgonpromenader två dagar i veckan.
  • Träna varierat, ej fastna i samma saker. Ha roligt men också våga utvecklas.
  • Fokus på bra mat. De kommande sex veckorna äter jag enligt periodisk fasta. Jag lägger ätfönstret utefter det som passar mig. De dagar jag inte tränar äter jag mellan 12 och 20, och de dagar jag tränar på morgonen äter jag mellan 8 och 16-17 ca. Varför jag kommer att prova den periodiska fastan (igen) är också något jag återkommer till senare. Finns mycket att skriva om där.

För att hålla motivationen vid liv, för att se hur jag utvecklas och för att få möjlighet att korrigera sådant som inte riktigt fungerar kommer jag att utvärdera mina veckor på måndagar. Det är, för mig, ett sätt att se hur saker och ting fungerar och det gör också att jag reflekterar över sådant som annars skulle fastna där inne i tankeverksamheten. Jag känner mig pepp på höst, rutiner och nya mål!

2 thoughts on “Pepp på höst, rutiner och nya mål

Kommentera

