Hej benmos! Hej härliga energi!

Jisses! Det kändes som att jag hade hällt i mig ett helrör igår när jag vaknade idag trots att jag inte hade druckit en droppe. Jag kände mig bakis, sort of. Trött, så trött. Det var liksom ingen mening med att tvinga kroppen ur sängen utan jag sov vidare och tog morgonen med ro. Precis vad jag behövde.

När jag samlat på mig lite sömn kändes kroppen pigg och sugen på träning. Förra veckan innehöll inte så mycket motion som önskat, men desto mer energi att göra av med idag. Ben stod på schemat och jag mosade mig igenom ett riktigt gött pass. Så tungt jag kunde, men också många reps. Det brände förbaskat fint i benen. Efter ett par dagars frånvaro uppskattar jag alltid att komma till gymmet och dra in doften av svett i näsan. Det är märkligt hur man kan längta så efter svettlukt, men jag gör det när jag inte har varit på gymmet ett par dagar.

20130901-134249.jpg20130901-134255.jpgNu är dagens första mål intaget och boy vad gott det smakade med frukost efter träningen! Under helgen har jag haft ett ätfönster mellan 12 och 20, och det har fungerat väldigt bra att äta vid färre tillfällen men då lite mer. En sådan här helg finns det inte riktigt möjlighet att mellanmåla sig och se till att äta var tredje timme och därför fungerade den periodiska fastan utmärkt. Kroppen har mått bra, magen har varit glad och humöret har varit gott. Alldeles jättebra om du frågar mig. Jag har läst i fatt inlägg som jag missat i helgen och kunde inte undgå att missa det superbra inlägg Sofy har skrivit om 5:2-metoden. Det tycker jag att alla ska läsa för hon tar upp viktiga aspekter och i vanlig ordning resonerar hon väldigt klokt. Precis som Sofy uttrycker är hälsa mycket än att kontrollera, räkna och förminska. Hälsa handlar inte om att dra in, skala av och tighta till.

Jag vill bara poängtera att mina tankar kring den periodiska fastan inte handlar om att svälta sig själv eller att äta mycket vissa dagar och riktigt lite andra dagar. Jag äter efter ett mönster som passar min vardag och som förhoppningsvis gör att min kropp mår bra. Jag har idag ett mer avslappnad förhållande till mat och kan äta och njuta och tycka om min kropp. För ett år sedan fungerade det inte riktigt så. Då valde jag ofta att dra in, skala av och tighta till i stället för att jobba med kroppen och hälsan min på ett långsiktigt sätt. Det är ju tur att man blir klokare med tiden och nu kan jag äta ofta när det passar och jag kan äta mer sällan när det passar. Mitt liv kretsar inte kring mat och ätande utan det är en del av livet, tillsammans med många andra härliga aspekter.

Nu ska jag dra veckans änglakort, planera kommande träningsvecka, fundera över vad jag vill att min må bra-höst verkligen ska handla om och skriva ett brev till Cilla 2014. Och sälja min säng.

Vad gör ni idag?

6 thoughts on “Hej benmos! Hej härliga energi!

  1. Underbar helg du har haft min vän, så härligt! Idag tar jag igen egentid som inte existerat i veckan, handlar, lagar mat, bakar bröd, tvättar, shoppar nya block till terminstarten imorgon och lite sånt. Ska nog unna mig lite ryggläge med en bok också. Träningen spar jag till imorgon tror jag! 🙂 Kram på dig! ❤

    • Det var verkligen en underbar helg 🙂 Och så följde det en hektisk vecka och jag har varit urdålig på att svara på kommentarer. För att inte tala om att läsa andras bloggar. Men det låter som att din söndag var en fin söndag och av den läsningen jag har hunnit med verkar det som att starten i Uppsala har varit till belåtenhet. Kram på dig vännen ❤

  2. Idag har jag än så länge varit på barndop och efter det en vända på gymmet. Riktigt skönt, för jag hade stället nästan helt för mig själv! 🙂 Om en stund ska jag möta upp ett tjejgäng på ”söndagsträff” som vi har varje vecka. Sen hade jag ju tänkt lyckas plugga lite…

    • Det låter som en söndag med ganska många bra aktiviteter 🙂 Söndagsträff, vilken rolig idé! Ibland är man ju alldeles för dålig på att hitta dagar när man träffar sina vänner. Söndag är en bra dag för sådant.

    • Tack själv för ditt engagemang och dina alltid så välgrundade och raka inlägg. En sann inspiratör är vad du är!

      Och jag tror att det idag är viktigt att belysa skillnader mellan människors sätt att hoppa på diet efter diet och att faktiskt hitta ett sätt att äta som gör att man mår bra och har hälsan i behåll. Många väljer ju periodisk fasta och/eller 5:2-dieten av den enkla anledningen att de vill ha en quick fix snarare än att ta sig tid att hitta sätt att äta och leva som är både hållbart och hälsosamt. Det är en krokig väg tidvis att göra det, men ger man sig själv tiden kan man ju må så himla mycket bättre 🙂 Och det är något som du ofta är duktig på att poängtera tycker jag, alltså att man bör ha hälsan som mål men att man ibland äter sådant som inte faller inför ramarna för ”hälsosam mat”.

Kommentera

