Om inte nu, när?

God morgon sötnosar.

Äntligen måndag! En ny, fräsch start på veckan. Allt kan hända och det är du som styr. Det är du som bestämmer hur starten på den nya veckan ska bli. Det är du som bestämmer över hur du reagerar och agerar. Visst, oväntade och svåra saker kan hända. Motstånd kan uppstå. Morgonen kan börja i kaos. Men det är upp till dig om du låter svårigheterna påverka dig eller inte. Hur du tänker och gör påverkar slutresultatet, och slutresultatet kan ju ses som din lycka och ditt välmående. Så tänk dig starkare och berätta för dig själv att du är fantastisk och underbar och att du förtjänar att uppnå det du vill i livet. Ge dig själv tid att drömma och tro på att just du förtjänar att lyckas.

Och du, varför ska du vänta till i morgon? Varför inte idag? Jag vet att måndagar ofta är en dag för nystart och omstart. Man ska börja äta nyttigt och träna och stressa mindre och umgås mer. Just på måndagar ska detta ske. Men just den här måndagen kanske ändå kan få vara din dag. Dagen då du bestämmer dig för att göra förändringar i ditt liv. Bestäm dig. Skjut inte upp det du vill göra till en annan dag. Berätta för någon hur du verkligen känner. Köp ett träningskort. Lämna din partner om du inte är lycklig. Sök nytt jobb. Ta den där promenaden efter jobbet som du alltid tänker att du borde göra. Boka en resa. Stora och små saker, men sådant som kommer att förändra ditt liv till det bättre om du bara vågar ge dig själv en chans.

Själv började jag min morgon med promenad genom stan. Regnet höll sig borta och det var en alldeles jättefin höstmorgon. September är sannerligen min månad. Inte bara för att jag älskar att fylla år, utan för att jag tycker om den första hösttiden. I år har jag bestämt mig för att bejaka höstmyset istället för att gnälla och klaga över att det blir kallare och kallare och mörkare och mörkare. Jag ska tända ljus och dricka te och mysa in mig i sköna koftor som jag har saknat att använda under den varma sommaren. Jag ska helt enkelt inte låta mörker och kyla påverka mig negativt, för jag kan ju ändå inte påverka att det blir kallare och mörkare. Så jag tänker: gnäll inte över mörkret, tänd ett ljus!

Och vet ni? Det är just med sådana små, små medel som livet kan ta annan vändning. Stora problem kan bli mindre. Möjligheter kan bli större. För vad är det att klaga på mörker och kyla när vädret är något som vi inte kan göra någonting åt? Det blir ju bara en onödig gnällorgie i alldeles för många månader av ditt liv. Månader som vi kan tillbringa med att se möjligheter istället för problem.

Jag är på ett sådant bra humör idag. Det är mycket bubblande energi i den här kroppen just nu och jag har lyckats vända de negativa tankebanorna från förra veckan. Med små, små medel som får mig att må bättre. Och jag bestämmer att den här första månaden i september ska bli en bra dag.

20130902-091214.jpgGod måndag på er!

6 thoughts on “Om inte nu, när?

  1. Så himla kloka tankar vännen och jag jobbar på att tänka likadant! Tänkte se till att inhandla praktiska kläder – typ gummistövlar och lång regnjacka! – så blir inte regn och rusk så jobbigt att hantera. Och så mysiga koftor och myskläder såklart!

    Härligt att du är på så bra humör, stor kram!

    • Jag tänker som så att hösten och mörkret kommer ju vare sig vi vill det eller inte och skillnaden i vårt välmående är ju hur vi förhåller oss till det som händer. I det här fallet kanske just hösten 🙂 Men det är inte alltid så enkelt att tänka på det sättet, men några goda tankar varje dag och man har kommit en bra bit på väg! KRAM

    • Hej du härliga människa 🙂 Hösten är ju en årstid som gör många låga och trötta, men jag tror helt och fullt på att attackera hösten på höstens villkor. Så tänd ett ljus och bejaka höstmyset istället för att dras ner i mörkret!

  2. Bra skrivet som alltid 🙂 Själv älskar jag hösten trots tidigt mörka kvällar… Löprundorna känns mer uppfriskande än på sommaren och så alla härliga färger på träden! Dessutom känns det som man kan dra ner på tempot och unna sig myskvällar i soffan med en bok och massor av tända värmeljus utan lika dåligt samvete 🙂

    • Jag tycker också om hösten, men har verklige haft tendens att må dåligt just under den årstiden. Det är ju som du säger att man kan dra ner på tempot och njuta av innekvällar på ett annat sätt än vad man gör under vår och sommar. Så låt oss tända ljus och mysa riktigt mycket den här hösten 🙂

Kommentera

