Prestationsprinsessan does good enough

Hej tisdag! En sådan vacker morgon jag gick till mötes när jag traskade till gymmet i morse. En vacker men något kall morgon. Det känns i luften att hösten är här and I like it. På gymmet körde jag ett pass för rygg och biceps. Muskelgrupperna som för en tid sedan var favoriten, nu tror jag att jag behöver lite nya övningar i min övningsbank. Ni vet, omväxling förnöjer. Kan ni tipsa mig på riktigt goa övningar för rygg och biceps som jag kan nöta på under hösten?

Passet: tungt! Svettigt och fokuserat. Jag känner att styrkan och energin börjar komma tillbaka även på morgonen. Jag hade ju några pass där i början av jobbstarten när jag kände mig alldeles svag och energilös. Nu: mera tillbaka som mig själv igen. Tack och tack.

Efter gymmet: snabb påfyllning av energi och sedan iväg till jobbet. Eller ja, jag duschade givetvis först. Vad tror ni om mig?

20130903-094141.jpgMitt mål för den här terminen är att komma i tid till jobbet så ofta jag kan. Jag har, som ni kanske vet, haft lite svårt att komma i tid på morgonen. Den största anledningen är för att jag har svårt att stressa just på morgonen och behöver därför inse att jag ibland är lite tidsoptimist. Jag tror att jag hinner mer än vad jag gör, vilket jag inte gör. Så skärpning där Cecilia. Jag vet att jag inte kommer att lyckas klippt varje dag, men målet är att använda tiden på morgonen på rätt sätt för att komma i tid så ofta jag kan.

Jag har en elevgrupp där vi under läsåret kommer att arbeta lite mer fokuserat med målsättningsarbete och de har fått sätta långsiktiga mål som delas upp i delmål varje vecka. Detta för att ge dem en tydligare bild över vad de måste göra för att nå sina mål och så småningom sina drömmar. En gång i veckan sätter vi upp nya mål för den kommande veckan och utvärderar den vecka som varit. Det blir ett sätt att arbeta kontinuerligt mot våra mål och ta små, små steg i taget. På tisdagar har jag också infört tacksamhetstisdag. Jag tror nämligen att elever i dag är alldeles för styrda av sina prestationer och att de sällan eller aldrig får tillfälle att uppmärksamma vilka fantastiska individer de är. Fantastiska Vevve har inspirerat mig med sitt sätt att tänka kring tacksamhet, och jag har sannerligen blivit bättre på att vara tacksam genom att faktiskt lyfta sådant som jag är stolt och glad och nöjd över i mitt liv. Och då inte bara lyfta det jag presterar utan att faktiskt lyfta mina personliga egenskaper. Det gör jag i vad jag kallar för medvetandeboken och det är ett mycket bra verktyg för att bli bättre på att se sig själv och uppskatta den man är. Ett sätt att ta några steg bort från prestationsprinsessan och närma sig en mer good enough-version av sig själv. Jag är på mycket god väg.

 

Kommentera

