Hej kärleksonsdag!

Hej kompisar.

På morgonpromenaden idag kände jag mig så glad. Ni vet, närvarande i stunden. När jag som bäst traskade omkring hittade jag löv som jag fann sådan inspiration i. Det är inte varje dag en hittar inspiration i något så alldagligt som löv, men idag såg jag symbolen tydlig i de hjärtformade löven som låg på marken: kärlek.

20130904-085911.jpg

Därför tänker jag att vi idag ska göra den här onsdagen till en kärlekens dag. Varför vänta till alla hjärtans dag med att sprida riktigt mycket kärlek och omtanke? Idag tycker jag att vi alla ska se till att sprida lite extra kärlek till människor vi tycker om. För jag tror att dagar som alla hjärtans dag är mysiga och roliga och spännande, men jag tror att den kärlek som ges alla andra dagar är lika mycket eller kanske till och mer värd. För inte behöver vi en dag i almanackan för att sprida kärlek. Egentligen.

Det är en klyscha, men ack så sann att människor som är glada och ler mycket har en roligare vardag av den enkla anledningen att de ger ett välvilligt intryck. Därför tänker åtminstone jag vara extra omtänksam och trevlig gentemot människor jag möter just idag. I korridorerna i skolan, i personalrummet, i affären, hemma och på nätet. För jag tror att det är så enkelt att om jag ger kärlek och omtanke till människor i min närhet kommer jag att få kärlek och omtanke tillbaka.

Ska vi göra den här onsdagen till en kärlekens dag tillsammans?

6 thoughts on “Hej kärleksonsdag!

  1. Det tycker jag verkligen vi gör! Länge leve kärleken ❤
    Passar mig ypperligt bra då det idag är tre år sedan min Andreas gick ner på knä och friade❤

    Kram till dig och tack för din fina blogg, du är grym!

    • Åh, grattis till tre år sedan du blev friad till. Det måste vara ett av dina mest betydelsefulla minnen!

      Och tack snälla för din kommentar. Det värmer! ❤

  2. Hej Cilla!
    Jag fick nog för en månad sedan av mina negativa tankar om mig själv och mitt sätt att slå ner på mig. Jag har passerat 30 nu, väntar barn med den rätta. Vilket gör att jag nu är redo för att se att jag måste ändra min mentala inställning för att hitta en balans och få en ”frisk” familj.
    Vara nöjd med den jag är, det liv jag lever och med det jag har.
    Mitt första steg jag tog var att börja gå i terapi. Sen sökte jag inspiration på internet och fann din blogg. Du skriver helt fantastiskt, och min första reaktion var självklart avundsjuka, du har ett bra jobb, en härlig inställning, en underbar drivkraft, ett klockrent utseende ja allt det där som jag vill ha. Själv känner jag att jag just nu är INGENTING eller gör INGENTING, jag är sjukskriven pga graviditet.
    Det jag nu undrar är om du kan ge lite tips på böcker eller annat du har läst som gjort att du kommit dit du är idag.
    Jag funderar på Yoga, Meditation mm. Tyvärr är det svårt att börja ordentligt då jag går igenom en tuff graviditet eftersom träning och mina mål inte går att ta tag i nu. Då jag är rekommenderad av min läkare att ta det lugnt och vila mkt. Vilket i sitt gör att jag känner mig värdelös då jag inte kan bidra med så mkt och det är halva tiden kvar innan förlossning. Så det jag kan arbeta med är mitt inre, det fysiska får tyvärr vänta även att det är det jag känner att jag behöver mest för att må bra.

    Iaf tack för en fin blogg, var ditt mål att nå ut till andra så har du absolut gjort det. Kände igen mig i så mkt, att den du varit är den jag är nu men inte vill vara och din blogg inspirerar och hjälper genom din skrift.

    • Hej Frida!

      Först och främst: stort tack för din fina kommentar gällande bloggen och mig. Det värmer verkligen och det gör mig oerhört glad över att jag kan inspirera och nå ut till någon. Tusen, tusen tack!

      Sedan vill jag säga grattis till att du blev trött på dig själv och känner att det är dags att komma vidare i livet. Det är inte något lätt beslut, det vet jag, och det kommer att vara svårt ibland men det är en vinst på så många sätt. Och givetvis, grattis till graviditeten! Så fantastiskt roligt 🙂

      Meditation är ju något du kan göra oavsett om du är gravid eller inte tänker jag. Det kanske inte alltid går att hitta en bekväm ställning att sitta i, men genom att luta dig tillbaka i soffan och lyssna inåt, göra visioner, vara här och nu är ytterst möjligt. Att meditera kan vara svårt i början för det kräver lite arbete men det är fantastiskt skönt när man klarar av att vara i ett avslappnat tillstånd. Vad gäller böcker jag har läst har jag slukat många inom området självkänsla, välmående, depression och så vidare. En del har varit väldigt bra, andra lite mindre bra. Eftersom vi alla är olika kommer vi inte att dra lärdom och hitta inspiration i samma böcker utan jag tror att man får hitta sina egna guldkorn. Mia Törnblom är givetvis en bra författare och hennes böcker är mycket konkreta. Låna eller köp ett gäng och läs helt enkelt. Böcker som handlar om välmående är precis som en kokbok, ett verktyg/redskap. Själva jobbet får man göra själv. Tipset är ju bara användbara om du verkligen gör det som står i böckerna eller hittar andra sätt att arbeta med dig själv.

      Med ditt inlägg som inspiration ska jag försöka skriva ett samtal inlägg om lite tips och sådant som har hjälpt mig. Jag har tidigare skrivit tidigare inlägg om ämnet som du hittar under fliken ”Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig”. Där kommer jag också löpande att fylla på med information. Det sista inlägget kanske kan vara till hjälp:

      https://entraningsbloggochlitetill.wordpress.com/2013/06/13/lilla-froken-perfekt-och-fullkomlig-part-iv/

      Jag önskar dig lycka till på resan till ditt bästa jag. Och kom ihåg Frida, jämför dig inte med andra och bry dig inte om att sträva efter att leva samma liv som någon annan. Du lever ditt liv och målet med din resa är att bli den bästa versionen av dig själv.

      Kram Cilla

      • Tack för fint svar håller med!
        Ja har en egen blogg som ja inte vill göra så offentligt, tanken är att ha som dagbok mest för egen del. Har tagit lite rader från dig å andra beundransvärda bloggar. Ord och meningar som är som gjorda för lilla mig oxå. Hoppas d är ok.
        Kram

Kommentera

