Låt oss nå utveckling och uppmärksamma framgång

Vet ni? Jag behöver bli bättre på att komma i säng. Jag jobbade under våren med att komma i säng i tid och se till att sova mina timmar för att må bra. Jag märker att jag har börjat tumma på det, och det är inte bra. Att sova är ett av våra mest grundläggande behov, och om jag ska orka träna på morgonen behöver jag min sömn. Nu är det skärpning Cecilia och se till att vända sömnskutan på rätt köl. Därför är mitt mål för kommande vecka att vara i säng och släcka lampan innan klockan 23 varje vardag.

Med handen på hjärtat var jag faktiskt riktigt trött när klockan ringde i morse. Tanken slog mig att strunta i träningen och sova ytterligare ett par timmar. Fast det gjorde jag inte. Jag samlade kraft och klev ur sängen eftersom jag vet att morgonträningen gör att resten av min dag blir bra. Intervaller, axlar och rumpa stod på schemat och tro mig när jag säger att marmeladen och chokladen från igår gav energi. Inte något jag direkt rekommenderar som uppladdning inför varje träningspass men äter en något som vanligtvis inte ingår i vardagsmaten bör en se till att göra av med det på bästa sätt. Och idag var bästa sätt intensiva intervaller på löpband. Jag hade studs i dojan, jag hade rätt inställning och jag klarade av att vara min egen power partner. Sju snabba kilometer senare och svetten rann. Svettlycka är en sann lycka!

Dessutom är jag idag glad och tacksam över hur mycket jag har utvecklats när det kommer till knees to elbow. Det är en övning jag fick av Coach Helena i våras och jag har tragglat ganska mycket med den. Främst har jag varit för svag i händerna, men heller inte orkat dra mig upp särskilt många gånger innan vila har krävts. Nu: stor utveckling! Idag gjorde jag 20 stycken innan kroppen krävde vila och det, mina vänner, ett stort framsteg för mig,

20130906-121233.jpgJag tänkte att vi skulle ta och använda den här fredagen som ett sätt att nå utveckling men också uppmärksamma framgång. Vad säger ni om det? Jag har alltså lyft en sak jag vill jobba med nästa vecka för ökat välmående och dessutom lyft en sak som jag har blivit bättre på. Att uppmärksamma det en gör bra är viktigt eftersom det är ett verktyg för att hålla motivation vid liv. Att sätta specifika och realistiska mål och delmål är ett verktyg för att utvecklas och komma närmare mål vi strävar efter.

  • Jag behöver sova mer och jobbar därför utifrån ett specifikt och realistiskt mål under fem dagar kommande vecka.
  • Jag har utvecklats och blivit bättre på knees to elbow som tidigare har varit en övning utanför min comfort zone. Jag uppmärksammar min framgång och stärker därmed både självkänsla och självförtroende.

Vad vill du arbeta med för att utvecklas och vad vill du uppmärksamma för framgång just nu?

Annonser

2 thoughts on “Låt oss nå utveckling och uppmärksamma framgång

  1. Häftigt med dina framsteg vännen, du är verkligen grym!!

    För min del är det samma sak som jag både vill jobba på och uppmärksamma att jag blivit bättre på: sömn. Jag är en riktig nattuggla och har under alldeles för lång tid sovit ca 6 h per natt, eftersom jag dessutom pendlar och måste gå upp mycket tidigare än jag vill. Eftersom min kropp är utmattad av för mycket stress är sömnen det absolut viktigaste för mig att få ordning på, för att jag ska kunna återhämta mig. Tidigare kom jag oftast i säng halv 12-12, men de senaste veckorna har jag verkligen kämpat och nu släcks lampan oftast senast 23, men ibland tom innan 23, och en kväll i veckan innan 22! Det är grymt stora framsteg för mig som kämpat med detta faktiskt hela livet, även som liten satt jag uppe och ugglade jämt och ständigt. Jag har ändrat mina vanor drastiskt, och prioriterat bort andra aktiviteter för att klara detta, och blivit bättre på att planera mina kvällar. Jag är grymt stolt över mig själv för att jag äntligen lyckats vända skutan så att säga, och vill verkligen uppmärksamma det som ett framsteg som gör min kropp gott. Och jag vill också fortsätta jobba på detta, så att lampan släcks senast kl 22, för då får binjurarna vila mellan 22-24 som är den viktigaste tiden, och jag får 8 h sömn vilket är ungefär så länge jag sover på helgen när jag inte ställer någon klocka, så det verkar vara den mängden sömn min kropp vill ha.

  2. Jag känner igen mig så i vad du beskriver med sömnen! Jag ska oxå se till att komma i säng tidigare – för jag vet att jag behöver det! För att orka, för att vara glad, för att vara nyfiken 😀
    Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s