Fröken Tröttmössa, du har makten över ditt liv

Det där med att gå och lägga mig i tid har än så länge gått bra. Både söndag och måndag släcktes lampan i tid, men boy vad trött jag är på morgonen! Igår sov jag så länge att jag med nöd och näppe hann till jobbet, och idag ställde jag om klockan och sov ytterligare två timmar istället för att gå till gymmet. Det är vad min kropp säger till mig att den vill just nu. Den är trött och den vill ha sömn och jag försöker lyssna på vad kroppen vill. Det är bara det att jag inte gillar känslan av trötthet. Jag gillar inte att inte orka kliva ur sängen för att morgontraska eller träna. Jag gillar inte att känna mig som jag känner just nu. För jag vet att om jag faktiskt går till gymmet och fyller på med god energi kommer jag att bli mindre trött. Jag vet att om jag faktiskt lägger lite mer fokus i #beyoga365 kommer jag att nå längre in i mig själv. Och jag vet att det bara är jag som har makten över mitt liv.

Jag vill givetvis inte förvandlas till latmaskaparasiten jag en gång var, som varken morgontraskade eller morgontränade eller yogade eller var för feg för att lyssna inåt. Jag vet så klart att det inte kommer att ske, utan jag är bara lite upp och ner. Inte ur balans, men ändå lite vad ska jag säga; tagen på sängen. Livet tenderar ju att bli väldigt märkligt ibland och det mest självklara kan bli så väldigt osjälvklart. Oväntade saker händer och vi får helt enkelt anpassa oss till livet på livets villkor. Så är det bra. Det går aldrig att skylla på andra. Hur jag förhåller mig till det som händer och vad jag gör för att gå vidare är det som avgör. Jag vet att jag blir stark när jag agerar. Jag vet att drivkraften i mig väcks när jag agerar och gör. Själva görandet leder till utveckling och utveckling leder till något bra. Kanske inte nödvändigtvis för stunden, men på sikt. Och det är något jag har lärt mig: att hållbarhet och långsiktighet alltid är mer värt än snabba cash.

Jag ser det så här: du kan aldrig skylla ditt välmående på någon annan än dig själv.

Ja, livet kan vara orättvist. Människors handlingar påverkar hur vi mår. Absolut. Men människor genomgår de svåraste av livskriser och kommer igen. Hur då? För att they suck it up och står upp för sig själva. Så stand up for yourself. För din lycka ligger i dina händer oavsett vad andra människor utsätter dig för. Skyller vi avsaknad av lycka och välmående på andra människor förlorar vi dubbelt. Vi förlorar lyckan och vår goda attityd. Och vilken attityd du har till det som händer i ditt liv är viktigare än mycket annat. Det kan du vara säker på. Det finns många människor som kommer i vår väg som gör oss illa, skapar hinder och motstånd och olycka. Men attityd, det har du bara en. En god attityd eller en taskig attityd. Och jag, jag har en god attityd, en inre eld och en drivkraft som tar mig framåt.

Alla dagar är inte bra dagar och det får vi acceptera. Vissa dagar liksom äter upp oss inifrån. Och jag har aldrig sett mig som en person som enbart visar livet från den ljusa sidan. Jag delar med mig av det som är fint och jag delar med mig av det som är fult av den enkla anledningen att ingen lever det perfekta livet. Det går att hitta styrkan i det som är svårt. Och kanske har du någonsin känt som jag gör, kanske känner du precis i detta nu att du behöver bli starkare – ja då kan jag kanske nå ut till dig. För jag tror att det finns en gemensam nämnare för alla som har vinnarskallar. För de som reser sig när de går omkull, gång på gång. För de som inte viker sig hur besvärligt det än blir. Jag tror att en vinnare rycker i uppförsbackar. Inte på slätmark, inte i nedförsbackar. Och jag befinner mig i en uppförsbacke, i lågkonjunktur Men jag vet att den har ett slut, och jag tror att det är i långkonjunkturen som vi behöver jobba som mest. Jag tror att det är då vi får vända på steken och tänka oss starka. Ni vet; fall down seven times. Stand up eight.

 

Kommentera

