Live and let live: jag lever på mitt sätt och du får leva på ditt sätt

God morgon sötnosar. Finfredag igen, njutbart!

Nästa vecka drar motivationsserien Människor som inspirerar igång igen och håller på till strax innan jul. Jag är så stolt och nöjd och glad över att dessa fantastiska människor har tackat ja till att berätta sin historia. Som tidigare nämnt kommer det att handla om motivation och inspiration till träning, men det kommer också att handla om mycket annat. Om att vara stark när det gör ont, om att resa sig när livet rasar samman, om en inre resa, som att gå sin egen väg och ha en vilja av stål, om att köra sin egen bil och i allra högsta grad vara kapten på den egna båten. Jag hoppas att ni ser fram emot det lika mycket som jag gör. Och jag lovar er, inledningsinlägget är riktigt fett.

Jag ska med handen på hjärtat säga att det går sådär för mig att komma i säng när jag ska. Förra veckan fungerade det bra, men de två senaste dagarna har jag inte släckt lampan innan klockan 23. Anledningen till att jag inte kom i säng i tid igår var för att jag bjöd hem en vän på torsdagslyx i form av middag och ett glas vin. Eller ja, två glas vin kanske. Vi hade en supertrevlig kväll och satt och pratade och skrattade i flera timmar. Det var precis vad jag behövde och jag somnade verkligen med ett leende på läpparna. Fast idag var jag trött när klockan ringde och tog helt enkelt en morgon i lugn och ro istället för att ställa mig på löpbandet och köra intervaller. Det är så väldigt skönt att ha kommit till en punkt där att jag vet att jag får ihop de träningspass jag vill och behöver även om jag meckar om i schemat lite. Dessutom är det så väldigt skönt att inte lida av ett dåligt samvete för att jag väljer att sova istället för att träna då och då.

20130913-082813.jpg20130913-082825.jpg

 

Jag fick höra igår att jag i en del människors ögon kan ses som torr och präktig och alldeles jättestrikt på grund av den livsstil jag har valt. Det fick mig att fundera lite huruvida jag utåt sett upplevs som dömande mot andra människor som inte lever på mitt sätt. Jag vet att jag kan vara rak och rättfram och liksom påpeka saker som svart eller vitt. Och jag står för det till fullo när jag ibland säger att varje människa har ett eget val. Att varje människa har möjlighet att forma sin egen tillvaro och göra det bästa möjliga av det. Sedan vet jag att det kommer dagar när det är jävligt mycket grått också, och att det inte alltid är enkelt att välja den bästa vägen. Men jag vidhåller ändå starkt att det går att välja, att det är fullt möjligt att välja om en ska se det som är positivt eller negativt i allt som händer. Jag förstår givetvis att en människa som ser det negativa framför det positiva i grund och botten är obeslutsam och sällan tar beslut som når utanför trygghetszonen. Trygghetsnarkomani är väl ändå något av den vanligaste orsaken till att vi inte förändrar sådant i livet vi inte är tillfreds med? Och det är klart, känner en sig obeslutsam och ovillig att förändra något i den egna tillvaron till förmågan för att på sikt må lite bättre kan jag förstå att jag är ett enkelt mål för irritation. Men vet ni? Det är okej. Jag dömer i n g e n. Med risk för att låta hård drar jag slutsatsen att den som känner sig dömd eller den som känner stor irritation över mitt eller andras livsval kanske snarare har en egen inre önskan om förändring i sin tillvaro. För inte kan det spela någon roll i ditt liv om jag väljer att allt som oftast avstå kilovis med lördagsgodis, pizza eller alkohol? För inte kan det spela någon roll i ditt liv som jag går upp tidigt på morgonen och tränar? For real?

Jag ser mig inte som en person som enbart visar upp det som är fint och roligt och lyckat i min tillvaro. Jag strävar alltid efter att visa det som är fult och tråkigt och svårt också. För livet innefattar ju alla delar, eller hur? Jag är inte på något sätt förskonad från att ha tråkigt eller att ha sorg i mitt liv. Verkligen inte. Och jag har inte alltid varit på det sätt jag är idag. Jag har fått blanda ingredienser i min personlighet. Jag har fått jobba med det som är mina fel och brister och försöka förstärka det som är gott i min person. Jag lyckas inte varje dag. Långt ifrån. Precis som min kloka och fina vän Fröken Drivkraft skrev igår skiter jag blankt i att vissa dagar vara mitt bästa jag. För att jag får det och för att jag kan det. Andra dagar är jag bra och klok och ser det bästa i både mig själv och andra. En del dagar äter och lever och tränar jag på ett sätt som gör att jag mår bra och som har lett till att jag bor i en kropp jag är bekväm med. Andra dagar äter jag godis och hämtmat och röker en cigarett trots att jag vet att det inte är särskilt bra. Det är en balansgång och något att jobba med resten av livet.

Jag vet egentligen inte vad det är som gör att en del människor har behov av att påpeka att någon lever rätt eller att någon lever fel. Jag tror att många människor behöver bli mer accepterade och förstående gentemot andra människor och deras livsval. Så även jag i vissa tillfällen. Men jag lever på mitt sätt och du får leva på ditt sätt. Live and let live. Det behöver faktiskt inte vara svårare än så.

Fridens!

6 thoughts on “Live and let live: jag lever på mitt sätt och du får leva på ditt sätt

  1. Detta inlägg ska man kanske inte skratta åt, men när jag läste orden torr och präktig så gjorde jag just det 🙂 Jag har ju faktiskt träffat dig 2 gånger och kan komma på många ord för att beskriva dig, men torr och präktig passar INTE in där! Däremot klok, varm, öppen, ärlig, rolig, reflekterande, härlig, omtänksam, insiktsfull, accepterande och kan hålla på länge till! Du gör så kloka val för din hälsa, och de har ju uppenbarligen gjort en stor skillnad i hur du mår! Det är för mig obegripligt att människor har så dålig förståelse för det, och inte kan glädjas istället! Jag tror som dig att det handlar om avundsjuka på ett eller annat sätt. För om man själv vill äta t ex pizza så behöver man ju inte ha åsikter om att du inte gör det, utan då kan man ju vara glad att man själv gjort ett annat val 🙂
    Stor kram tjejen!

    • Vet du? Jag tycker inte att jag är präktig och torr 😉 men smaken är som baken och kanske lägger man i olika värderingar bakom orden. Men det glädjer mig att du inte ser mig som den präktiga typen och jag tackar med varm famn för de fina ord du istället beskriver mig på. Du är en fin vän Tove och jag är alldeles jätteglad över att ha dig i mitt liv.

      Avundsjuka är nog något många upplever. Det är ju en känsla som kan vara svår att hantera och som man kanske inte alltid känner igen. Det kanske är lätt att bli irriterad och störa sig på människor om man kanske själv behöver göra detsamma. Varje människa äger sitt eget val och man väljer ju som man vill helt enkelt. Pizza eller inte pizza, det är frågan 😛 Kram på dej min vän!

  2. Det låter som du har stött på personer som inte är så nöjda. Inte så nöjda med sig själva och som istället väljer att störa sig på andra som har mål och som lyckas röra sig mot det utan att tappa fokus. Det är precis som du skriver att vi alltid har ett val, ett eget val att söka och hitta fokus, att sätta upp mål, att om vi vill – prestera. Du delar med dig på ett härligt sätt, ger vardagen en bild att identifiera sig med. Ena dagen upp, andra dagen ner. Såsom livet ter sig. Jag har funderat en del på varför vi så lätt fokuserar på det som är negativt, det som vi ändå inte kan påverka förutom vår egen inställning till just den situationen. Om det spöregnar så ta bussen, köp ett paraply, hoppa i en vattenpöl, ja vad som helst men gnäll inte för det slutar ändå inte regna förrän fronten drar förbi. That’s it.
    Läser för tillfället Mia Törnbloms senaste bok, ”Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla”. Här ger Mia fantastiska och konkreta tips på hur vi kan stärka vår själkänsla och fokusera på det som lyfter, det som får oss att komma framåt, att släppa taget och se möjligheter i ibland det omöjliga. I oss själva och i andra.
    Lyft andra och Du lyfter dig själv, så tror jag.
    Fortsätt dela med dig Cilla, och bjud oss på din vardag, inspirera 🙂 Och låt inte energitjuvarna få ta plats, tipsa dem om boken istället 😉
    Trevlig helg, kram Kicki

    • Det finns väl alltid människor som har en annan syn på livet och en annan attityd än man själv har. Vi har ju alla olika sett att se på saker och ting, men jag tror tyvärr att det som ligger bakom den här irritationen mot mig som person handlar nog om missnöje. Det är okej att irritera sig på mig, jag kan hantera det nu. Det har jag verkligen inte alltid gjort och tidigare kunde jag bli väldigt ledsen och sårad när jag blev ifrågasatt och liksom driven med. Det är tur att man blir klokare med åren 😉

      Jag blir jätteglad när du känner att jag delar med mig på ett sätt som du kan identifiera dig med. Härligt att få möjligheten att ha dig som läsare 🙂 Tack! Mia Törnbloms böcker är fantastiskt bra och har verkligen hjälpt mig mycket i min egen utveckling. Och jag ska absolut ta ditt råd att tipsa energitjuvarna om boken istället 😉

      Ha en bra dag! Kram på dig Kicki

  3. Så bra skrivet. Vet inte varför folk har svårt med folk som mår bra, är ärliga, har hittat sin livsstil men som oxå ser sina fel och jobbar på dem. Avundsjuka heter det nog kort och gott. Jag försöker lära av dem istället och tycker det är otroligt starkt att skriva om sin personliga utveckling! Å vem kan vara starkare än en person som ser sina fel å brister. Men som även kan acceptera dem och stå för sina mindre bra dagar. Ja är ju en person som av en slump hittade denna blogg. Tycker ingenting är präktigt över Cillas skrivande här iaf. Blir inspirerad och känner wow vilken tjej!

    • Tack Frida för din fantastiskt fina kommentar 🙂 Jag blir alldeles rörd!

      Tyvärr det så att många människor är missunnsamma, och kanske är det där irritation föds. För jag förstår faktiskt inte varför man stör sig så mycket på människor. Alla kan ju inte leva samma liv och vara lika hela tiden. Det skulle bli fruktansvärt tråkigt. Alla människor behöver nå utveckling, men det är långt i från alla som är intresserade av det. Där är kanske mindre smärtsamt att förbli den man alltid har varit än att börja dra i trådar och försöka förändra det som är svårt.

      Kram på dig Frida!

Kommentera

