Om brevet från 2012

Jag måste säga att brevet till Cilla 2013 från Cilla 2012 var oerhört passande. Och så träffande! Det är så mycket som stämmer. Den där balansen i jobbet, åh vad jag har fått jobba för det. Att sänka ambitionsnivån har inte varit lätt. Jag vill ju så gärna vara en bra lärare. Jag har kommit en bra bit på väg, och jobbar ständigt för att vara mer smart ambitiös som Fröken Drivkraft uttrycker det. Lyckligtvis har jag också fått löneökning.

Och det där med att pussa lite grodor. Friskt vågat, hälften vunnit heter det ju. Och jag tror verkligen på det. Jag har lärt mig ofantligt mycket och vågat hysteriskt mycket av att vara i relation med Musslan, men kanske var han en groda och inte en prins. Kanske var han en Mr Right Now och inte Mr Right. Jag gav ju mig själv rådet att get myself out there och det har jag sannerligen gjort det här året. Nu har jag ännu ett uppbrott i bagaget, och det går ju inte att sticka under stol med att jag är något chockad. Kanske så även ni. Men jag kan ärligt säga att jag hade reagerat på ett helt annat sätt för ett år sedan när det kommer till att ha just ännu ett uppbrott i bagaget. Inte för att jag inte är ledsen, för det är jag. Och sårad. Men jag kan ändå se framåt på annat sätt. Framför allt behövde jag nog den där påminnelsen om koden som jag tydligen redan knäckt för ett år sedan men sedan förträngt. Jag har vågat ha känslor och jag är otroligt tacksam för det, men i samma veva får jag inte glömma bort att vara förnuftig. Fast jag verkar ju vara så där förnuftigt klok så framtiden ska nog lösa sig fint för mig.

Att flytta, ja det ville jag verkligen för ett år sedan. Nu känns det inte särskilt angeläget. För första gången på evigheter trivs jag bra i Vimmerby, och de framtidsplaner jag har innefattar Vimmerby. Nu vet en ju aldrig hur jag känner om ett tag för jag tenderar ju att vara lite ombytlig, men just nu känns det bra att leva och bo precis här i min lilla hemstad. Jag tror att Vimmerby har potential, bara människor vågar satsa lite. Och bli lite mer positiva, lite mindre gnälliga, lite mindre fördomsfulla, lite mindre inskränkta. Annars är det en väldans fin stad att bo i. Och tur för Vimmerby då som har mig som kan sprida glädje och positiv attityd på gator och torg och sociala medier förstås. Nya utmaningar i livet är dock alltid aktuellt, och jag har satt upp mål inför kommande år. Några små, andra större. Några av dessa tankar kan ni läsa om i brevet från Cilla 2013 till Cilla 2014 som kommer att publiceras inom kort för att sedan återpubliceras om ett år igen.

Sist vill jag uppmärksamma det faktum att jag gav mig själv råd att fortsätta planera min tillvaro, och det har jag verkligen lyckats med. Genom att plan my work and work my plan har jag blivit en riktig doer och mycket av det jag tidigare fick lägga tid på att planera har blivit rutin och går av sig själv. Planering is the magic word!

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

Ett år äldre, ett år klokare.
Och att läsa sina tankar och tips från coachen ett får tillbaka i tiden är både skrämmande, utmanande och roligt. Prova du också vettja!

Jag ska inte kommentera innehållet närmare utan låter en istället läsa om utvärdering och förhoppningar inför kommande år i nästa brev. Och du? Ska du skriva någon hälsning från dig själv 2013 till dig själv 2014?

7 thoughts on “Om brevet från 2012

  1. Alltså…jag läste inlägget om brevet, och fick verkligen känslan att ni gjort slut. Men nej tänkte jag det har jag inte läst ngt om – varken här eller på FB.
    Men jag inser att jag levt blind, döv och stressad i typ två veckor så det är definitivt möjligt att det sluppit förbi mig – hur som helst är jag förvånad men glad att du känner att du kan hantera det.

    Ditt brev var sjukt inspirerande och jag funderar att skriva ett själv…om jag får tid över det vill säga

    • Jag förstår att ni kan ha fått känslan att ett uppbrott har varit på tapeten även innan jag skrev om det här. Ibland är man ju lite feg innan man verkligen tar ett beslut och så har det varit för mig. Jag behövde lite tid att bara vara feg och mänsklig och alldeles jätteliten. Men nu när beslutet har tagit känns det bättre och omständigheterna som råder gör att det inte fanns någon annan väg att gå. Jag hoppas att du hittar lite tid att skriva ett brev till dig själv för det är verkligen intressant och spännande att försöka se framåt. Förra årets brev gav mig verkligen jättemycket!

  2. Ni som verkade så kära och verkade passa så bra. Va tråkigt!! Men du är ju stark. Din blogg inspirerar. Kram

    • Ja, vi var nog väldigt kära och det kändes som att vi passade fint ihop. Så det är tråkigt. Och att vi delar på oss bara två månader i nya lägenheten har egentligen inget med att göra att vi inte känner för varandra. Det är tyvärr andra omständigheter som har lett till att beslutet har tagit. Och jag känner mig stark. Tack för din kommentar Emmelie, det värmer verkligen. Kram!

    • Det är inte så lätt för er att veta. Det har gått oerhört snabbt och inte direkt varit frivilligt.. men jag känner mig stark och jag tror också att allt ska bli bra. Jag önskar inte bort det som har varit, jag är erfarenheter rikare men jag blickar framåt för att leva det liv som jag själv formar. Kram!

  3. Vilken utveckling och insikt – var stolt över dig själv! Och det där med ett personligt brev, det ska jag anamma. Jättespännande när det blir dax att se tillbaka om ett år, hur blev det, hur gick det. Sen tror också på planering, att tänka igenom, skriva ner, bocka av. Så bra det känns. Att notera är peppande och blir även svårare att backa ur och lättare att förverkliga, även om inte allt blir av eller exakt som jag tänkt mig. En liten bit på väg, en erfarenhet rikare. Så nu ut och leta upp en bra passande almanacka som ska fyllas på med framtida planering 🙂
    En annan sak, Du kommer med säkerhet träffa Mr Right, han ska bara hitta dig. Lycka till!
    Tack för att du delar med dig 🙂

Kommentera

