Fastnat i negativa tankebanor? Så vänder du på steken!

Man kan se det som att jag befinner mig i uppförsbacke. För det är klart, att separera från Någon som jag trodde ville leva med mig något längre än två månader i den gemensamma lägenheten påverkar. Givetvis. Samtidigt ser jag möjligheter i allt som händer, och det är en egenskap jag har jobbat till mig under åren som har gått. Och när en väl lär sig att skratta åt sig själv och de svårigheter som uppstår på vägen blir allting mycket enklare. För jag vet vem jag är och jag vet vad jag vill. Framför allt vet jag vad jag inte vill. Det går att dra paralleller till uppförsbackar, och jag tänker i synnerhet på ordet lågkonjunktur. Det är ju ett tämligen skrämmande ord. Ett ord som skvallrar om fallande marknad och minskad försäljning och pengar som förlorar sitt värde. Att känna sig låg. Det är inte ett ord som klingar positivt direkt.

Men så tänker jag, varför kan vi inte vända på steken? Som svensklärare är jag mycket av en ordnörd och suger på ords betydelser som så karameller. Ordet låg kan likväl vara ett ord med styrka. Låg som i eldlåga. En inre låga, en inre styrka. En låga som brinner när alla andra eldar falnar och som ger motivation och vilja till att förändra. Vad du behöver göra är att hitta din inre låga och låta den brinna och vara alldeles glödhet. Set yourself on fire och hitta styrkan för att ta dig upp och förbi din uppförsbacke.

Men! Du behöver bestämma dig för att ordet låg är ett stark och kraftfullt ord för dig, och inte ett ord med dåliga vibrationer. Du behöver bestämma dig för att skaffa inställningen till att du kan och vill lyckas. Du behöver bestämma dig för att varje dag ta små, små steg framåt. Även de dagar när du tror att du är förlorad och elden falnar.

Nu kanske någon av er tänker: det där tjafset kanske fungerar för andra men inte för mig. Men du, tänk om det fungerar? Tänk om du kan tänka dig själv stark och jobba för att må bättre. Det får du aldrig reda på om du inte provar. För även om du kanske anser att tipsen här är töntiga och klyschiga och något har har läst förut, ställ dig frågan: har du har läst dem förut eller har du verkligen provat att tillämpa dem?

Schas och i väg med alla tankar att det gäller andra men inte dig. För det gör det.

Vad tror du händer med en människa som bara pratar om negativa saker och tänker negativa tankar? Hen blir gnällig och defensiv. Vi har dem alla i vår omgivning, eller hur? Du kanske har en sådan kollega på jobbet. Den som klagar över hur tråkigt allt är, hur trög chefen är, hur orättvis lönen är och hur mycket resultaten minskar. Du ska göra precis tvärtom. Du ska bygga dig själv en skyddsmur som energitjuvar och surpuppor och gnällspikar. Set yourself on fire.

För mig är ett positivt förhållningssätt en grundläggande förutsättning. Ju mer positiva tankar jag tänker, desto mer positiva blir mina handlingar. Allting börjar med ditt positiva förhållningssätt och det är din nyckel till förändring. Det finns ingen annan hemlighet, inga genvägar eller quick fixes till att människor hittar glädjen i det som är svårt eller faktiskt klarar av att vara mer lyckliga än olyckliga genom livet trots att det inte alltid blir som en har tänkt sig. Är människor i din omgivning negativa behöver du ju inte följa strömmen. För om du följer en negativ och destruktiv människas tankemönster är risken stor att du påverkas och blir övertygas om att allt faktiskt är tråkigt och omöjligt. Välj det positiva förhållningssättet!

Du tycker att det är svårt att tänka positivt? Kanske rentav omöjligt? Ja, det är ju väldigt enkelt att säga att man ska vara positiv och ändå sitter du där och grubblar och ältar och tänker negativa tankar. Du har rätt. Vi tänker alla negativa tankar ibland. Det är så här i livet. Skillnaden är vad du gör med tankarna. Mitt bästa tips är att uppmärksamma den negativa tanken, vända den till en positiv fråga och börja leta lösningar.

När jag tänker en negativ tanke uppmärksammar jag den och säger till mig själv: här kommer den där tanken igen. Bara att jag känner igen den leder till att jag är ett steg närmare ett positivt förhållningssätt. För när jag känner igen den kan jag göra någonting åt den. Så när tanken: det här klarar jag aldrig dyker upp säger jag istället till mig själv: Hur ska jag göra för att klara av detta? Genom att vända tanken till en positiv fråga blir det bra mycket enklare och jag blir kreativ istället för passiv. Det är en mycket viktig skillnad. För positiv och kreativ är motsatsen till negativ och passiv och det är just positiv och kreativ du behöver vara för att komma på lösningar istället för att låta de hinder och motstånd som finns begränsa sig.

Ja och nu kanske någon tänker: Fast Cilla, du måste vara realistisk. Allt i världen är inte positivt, bra eller roligt! Det har du också rätt i, men livet är kort och det är bara jag som kan bestämma hur jag vill ha det. Jag föredrar att ha ett positivt förhållningssätt och leta lösningar på problem och motstånd snarare än att tänka på elände och smärta och tråkigheter. Och vet du? Jag lovar att du också föredrar det om du bara lär dig att göra det.

Genom att ta reda på vad jag inte var nöjd med i mitt liv och bestämma mig för vem jag ville vara kunde jag också ta reda på vad och hur jag skulle göra för att komma vidare. Därefter kunde jag börja se framåt, arbeta framåt och fokusera framåt genom att lägga bort alla negativa tankar. Jag gav någon näring till de negativa tankarna. Det fanns enbart plats för goda tankar. Tankar och visioner om hur det skulle bli när jag nådde mina uppsatta mål. Jag ägde bilden av hur det hur jag skulle våga leva som den bästa versionen av mig själv. Jag försöker att äga den bilden varje dag, och tar fram den så fort jag börjar tvivla på mig själv. Det är ett sätt, för mig, att överrösta den röst som säger att jag inte kan. För jag kan.

När det känns som att alla sviker, när du känner dig ensam och alldeles jätteliten är det precis så du ska göra. Äg bilden! Bestämd dig för vad du vill göra med ditt liv och vem du vill vara. Sluta lägg energi på vad andra tycker om dig eller det du gör, och koncentrera dig på vad du kan göra för att skapa så många bra dagar som möjligt i ditt liv. Du kommer inte att lyckas varje dag, det gör ingen. Men lägg tid och energi på det du kan påverka, för det finns mycket du kan göra. Du kan välja att inte lägga energi på sådant som gör dig negativ. Du kan sluta läsa sådant som gör dig arg. Du kan sluta titta på tv-program som gör dig irriterar dig. Du kan sluta umgås med energitjuvar. Du kan slå dövörat till när surpuppan på jobbet klagar och gnäller och ältar. Du kan bestämma dig för att planera din dagar och lägga tid på sådant du tycker är roligt. Du kan umgås med människor du tycker om. Du kan läsa positiva böcker (och bloggar!). Du kan påverka mycket i din tillvaro, bara du lär dig att makten ligger i dina händer.

5 thoughts on “Fastnat i negativa tankebanor? Så vänder du på steken!

  1. Nu läser jag ikapp och inser att musslan is no more? Men så tråkigt! Eller bra, hur man väljer att se på det. Men hursomhelst, sorgligt och hjärteknipande och jag är ledsen för din skull (men samtidigt övertygad om att rätt person kommer). KRAM!

    • Nej, Musslan is no more. Det hade man inte riktigt kunnat tro, men livet tenderar ju att byta riktning ibland. Det är hjärteknipande men oxå ett bevis på att det inte var rätt. Ibland tror man sig känna en människa och sedan visar det sig vara helt fel. Rätt person kommer, det är jag oxå säker på. KRAM!

  2. Vilket läsvärt inlägg! Jag har (som säkert de flesta andra) negativa människor i min närhet. Och ibland när man ser positivt på saker och får negativa synpunkter tillbaka från de personerna är det svårt att tro på sig själv och sina idéer, det man först var så glad och peppad för. Men det är väl kanske så, att man med tiden kan lära sig att inte ta in deras åsikter och tro på sig själv istället.
    Du skriver så himla bra och är så inspirerande som människa! Jag fick till och med en tanke att utbilda mig till lärare, den tanken har aldrig nått mig tidigare. Tack för att du delar med dig av dina tankar.

    • Tack för din kommentar! Det är givetvis svårt att inte påverkas av negativa människor ibland. Särskilt när man har nya idéer och verkligen vill göra något och så får man ett helt annat mottagande än vad man föreställt sig. Med tiden tror jag att man lär sig att lita på sig själv och känna efter på vilket ben man vill stå. Vill jag vara glad och positiv eller vill jag vara sur och negativ? Svaret är ju ganska enkelt, det är så klart vägen dit som är det svåra. Här kommer därför ett skepp lastat med tro på dig själv, inspiration och en stor dos positiv inställning till dig från mig. Du kan göra allt du vill göra!

      Och jag tackar med varm famn för dina fina ord angående bloggen. Det gör mig jätteglad och tacksam över att få ha dig som läsare. Och lärare, why not? Roligt att du har fått lite nya tankar om framtiden 🙂 Du får återkomma och berätta för mig om det blir någon utbildning. Det vore jätteroligt att få veta!

      • Tack snälla du! Jag ska jobba på att ha inställningen att jag kan göra allt jag vill göra. Och fortsätta inspireras av dina kloka ord 🙂 Ska absolut höra av mig om det blir någon utbildning. Ha en fin dag!!

Kommentera

