Yoga, en vägvisare i livet

När jag for iväg på yogaklassen kände jag mig lite upp och ner. Med en hektisk dag i bagaget med väldigt mycket tankeverksamhet, och en verklighet som slog ett hårt slag i magen, behövde jag yogan. 90 min här och nu. Precis så upplevde jag det. Tankar kom och gick, men jag tog mig hela tiden tillbaka in i kroppen. När jag lämnade klassen kände jag mig lugn och tillfreds. Energifylld men avslappnad. Jag kände mig så glad att jag gick raka vägen hem och ställde mig i huvudstående. Tänk så rädd jag var för att stå på huvudet när sommaren började. Jag vågade knappt. Nu har huvudstående liksom blivit något jag gör lite titt som tätt. Kanske av två anledningar. Dels upplever jag att det har lugnade effekt och liksom tar bort viss stress, men dels är det också något jag gör för att påminna mig om att jag kan utföra saker med min kropp. Saker jag trodde var omöjligt. Det stärker mig. Det ger mig hopp och tro på mig själv.

Jag tänker mycket på vad jag har lärt mig på mattan och tagit med mig ut i vardagen. I det stora hela har jag blivit mycket lugnare, och jag hanterar många situationen där jag förr kunde bli stirrig och stressad med ett större lugn. Jag kan ta djupa andetag och liksom tänka efter före. Jag har fått ett helt annat tålamod. På mattan mötet man ju en hel del motstånd och det sättet att hålla i och hålla ut har gjort mig mer tålmodig. Väntande, jag bidar min tid. Jag vill påstå att praktiserandet på mattan har förändrat mig, min inställning till väldigt mycket. Jag andas mer med hela magen, vilket gör att andningen blir mer effektiv eftersom mer syre utnyttjas. Vi tenderar ju att andas lite ineffektivt när vi bara utnyttjar syret i övre delen av kroppen. Vissa dagar fokuserar jag på att andas ordentligt på helt annat sätt och jag tror verkligen att just andningen har hjälpt mig att vara mer närvarande och ta bättre beslut.

Det går kanske inte att bevisa svart på vitt, men jag tror verkligen att yogapraktiserandet hat gjort att min kropp fungerar bättre. Och då syftar jag i synnerhet på det här med min PCOS och min tidigare uteblivna mens. Att balansera energi i kroppen är viktigt. De olika chakrasystemen behöver vara i fas, inte snurra för fort och inte snurra för långsamt. Jag är fortfarande för mycket rookie för att uttala mig om vad som leder till vad, men att positioner, andning och det faktum att man tar bort fokus från huvudet och är ett med kropp och själ spelar så klart roll. Jag är så tacksam för att yogan är en del av mitt liv, och jag är så tacksam för att jag hoppade på utmaningen #yoga30d i början av sommaren. Det var startskottet för ett mer kontinuerligt yogapraktiserande med hjälp av Yogobe och den fantastiska grupp som startades i och med utmaningen. Ett yogapraktiserande som nu finns i min tillvaron för att stanna.

Resten av kvällen har jag bara myst omkring i lägenheten och känt lugnet i mig. Njutit och mått bra. Min lägenhet är verkligen min trygghet just nu, och jag är verkligen glad över att jag inte ska flytta en millimeter. Allt ska bli bra.

20130917-225029.jpg

Namaste!

2 thoughts on “Yoga, en vägvisare i livet

    • Yogan har gjort så mycket för mig 🙂 och jag är så glad att jag tog steget att få in mer av yogan i mitt liv. Den gör det den ska och jag älskar det! Ha en fin dag 🙂 Stor kram tillbaka!

Kommentera

