Paleokladdkaka med pekannötter

På mitt kalas i söndags bjöd jag mina gäster på en paleokladdkaka. De som smakade den tyckte att den var ljuvligt god och på jobbet sa det bara slurp! Den socker- och mjölfria kakan slog mina cupcakes med hästlängder. Så det här är verkligen en god kaka.

20130918-100158.jpgReceptet har jag fått av min kompis Sandy, men det verkar som att receptet från början kommer från Emmas blogg Primal Life. Jag vet att länken i nuläget inte fungerar, och kanske är det så att Emma har slutat blogga under sommaren och jag har missat det. Någon som vet?

Anyway, jag gjorde lite annorlunda den här gången och pekannötterna gjorde verkligen kakan smaskig. Jag serverade kakan med färska hallon, banan och vispgrädde men det går givetvis att ha glass eller dylikt till om man föredrar det.

2 ägg
1,5 dl mandelmjöl
1 dl pekannötter
1 dl riven kokos
5 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1 nypa havssalt
7 stora, kletiga dadlar
0,5 dl honung
0,5 dl kokosolja

Sätt ungen på 175 grader. Mixa dadlar och kokos tillsammans med pekannötter. Jag tog hälften av nötterna och mixade till mjöl och hackade sedan den andra hälften för att få lite mer tuggmotstånd i kakan. Blanda sedan mandelmjöl, kakao, bakpulver, havssalt och vaniljpulver i en skål. Häll sedan i mjölblandningen i mixern och kör vidare på svag hastighet. Använder du stavmixer går det lika bra att för hand blanda ihop mjölblandningen med dadelsmeten. Knäck sedan i äggen och mixa/blanda vidare. Smält därefter kokosfett/olja och häll ner i smeten under tiden du mixar/blandar. Tillsätt honungen. Smaka av.

Smörj en rostfri springform med kokosolja och pudra över mandelmjöl så att kakan inte fastnar. Häll i smeten och grädda i ugnen i cirka 10 minuter – inte mer! Ibland tar det bara 8 minuter, så ha koll. Kakan ska vara riktigt kletig när du tar ut den, det ska bara vara som en hinna över kakan. Den stelnar när den svalnar.

Ställ in formen i kylskåpet i minst en timme, ta sedan försiktigt loss kakan.

12 thoughts on “Paleokladdkaka med pekannötter

  1. Ser ljuvligt god ut.
    Vi provade din tidigare kladdkaka ala paleo o föll mycket för den 🙂
    Ska bli spännande att prova denna med pekannötter.
    Ha en bra dag!

    • Den var verkligen ljuvligt god 🙂 Man faller ju lite pladask för kakan, så om du gillade den jag har tipsat om tidigare kommer du att tokgilla den här 🙂 Ha en fin dag!

  2. Du skrev för ett tag sedan att du skulle prova på 5:2-fastan, jag är själv lite nyfiken på den och undrar därför hur det gick eller hur det går för dig och hur du mådde eller mår av att äta på det sättet? 🙂

  3. Suuupergoood! 🙂 Det känns ju nästan fel att äta en så god kladdkaka när man inte äter mjöl och socker 😉 Tack snälla för receptet!

    • Visst är den god 🙂 Jag blir lika nöjd varenda gång jag provar 🙂 Och det fina är att den är snäll mot kroppen också. God och snäll, precis som det ska vara!

  4. Den låter ju jättegod!! Ska nog testa den nästa helg. Men ska man ha torkade dadlar eller färska? Tack för att du delar med dig av dina goda recept!! 🙂

  5. Ping: Fläderblomscheesecake, paleovänlig kladdkaka med pekannötter, carobbollar och rödbetskaka | Härliga Var Dag

  6. Ping: Godaste kladdkakan på dadlar | En träningsblogg och lite till

Kommentera

