Veckans inspirationskälla: Veronica

Jag är så fruktansvärt stolt och glad att äntligen få dra igång motivationsserien som jag kallar Människor som inspirerar. Den här omgången kommer de människor som jag har valt att lyfta behandla olika teman. Detta för att fler människor ska kunna känna igen sig, men också för att jag vill låta olika typer av individer ta plats här på bloggen. Det här trots allt En träningsblogg och lite till, och jag tycker att det finns så många fascinerande människor med historier att berätta. Så många livsöden, så mycket styrka och drivkraft. Jag hoppas att ni under hösten ska finna lika mycket glädje, motivation och inspiration som jag gör i dessa människor som vill och vågar berätta sin historia.

Jag är också oerhört stolt över att få inleda med den eminenta och fantastiska Veronica Jäderlund. Vevve är en person som inspirerar mig mycket, och ni kanske kan tänka er hur lycklig jag blev när hon tackade ja till att delta och inleda som veckans inspirationskälla. Läs och njut om kvinnan bakom #jagkörminbil.

DSC04344 (754x1024)När Cilla frågade mig att inte bara vara en del av hennes ”inspirerande människor”-serie utan till och med öppna den växte jag två meter på längden – vilken ära! Jag blev ombedd att skriva om #jagkörminbil och jag har skrivit om första gången jag använde mig av liknelsen och gått in på djupet i ett annat inlägg och till och med gjort en VLOG och ett podkastavsnitt om det. Men ämnet tåls att upprepas och djupdykas i ännu en gång.

Jag kommer ihåg första gången jag ville dö, jag var väl runt fem. Och vi pratar inte om ”men guuuud så pinsamt ja ba döööör” utan mer ”det här med att leva är nog inte min grej undra hur jag dör på snabbast och mest smärtfria sätt”. Jag vet, det är en jävligt deprimerande tanke och det var inte en superkul period i mitt liv. Tyvärr höll perioden i sig tills jag var typ 19-20.

När jag inte kunde hålla det inom mig möttes jag av ”du är alltid så dramatisk” och ”men du som alltid är så glad, inte kan du må så dåligt. Det är bara PMS.” De hade ju rätt, jag skrattade och var glad, så det var nog mig det var fel på, fel i huvudet liksom. Inget jag kunde göra något åt.

Ni vet de där snorungarna som är brådmogna och besserwissrar, de som alltid ska säga bättre än JAG och inte bättre än MIG – det var jag. Jag trivdes bättre med vuxna än barn, och bättre med Tvn än vuxna eller andra människor. För ingen förstod liksom, men med Tvn kunde jag åtminstone stänga av hjärnan för en kort stund.

Släppa alla tankar
Släppa all oro
Släpp ensamheten, olyckan och destruktiviteten

DSC03730-1024x778I ensamheten hade jag dock en person delvis, min mormor, min tvillingsjäl. Vi pratade politik och religion och orättvisor och även om jag inte kunde dela med mig av mörkret kände jag samhörighet i korta stunder. Jag tror att det var mormor och mina samtal med henne som höll mig medveten, som hjälpte forma min resoneringsförmåga och tankeverksamhet. Som höll mig nyfiken och ifrågasättande. Som höll mig skarp när det lika gärna hade kunnat kraschat.

För det var det på väg att göra, helt jävla åt helvete var det på väg att gå.

Jag levde ett liv där jag gick och väntade på att någon skulle knacka på dörren med en korg fylld av möjligheter. Det var bara att leva hårt och dö ung. Det jobbet jag hade åt upp mig inifrån. Ni vet, gick iväg och grät på toan för att orka med dagen och kom full till jobbet direkt efter fest eller kryssning eller annat svepskäl att supa.

Att säga att jag umgicks med fel människor skulle vara så jävla fegt att säga, men vi var en samling vilsna människor utan mål. Och det fanns verkligen inget att se fram emot, vardagarna var skit och jag gjorde allt för att skynda på dem så att det kunde bli helg någon gång. Jag kommer inte ihåg så mycket av helgerna heller faktiskt. Jag måste haft jävligt kul… eller är det inte så det funkar?

En dag stannade i alla fall kroppen upp och sa ”Nu får det fan vara nog!” och slutade fungera. Magen la av och i några månader var jag borta från jobbet för att sakta kämpa mig tillbaka. Det var startskottet på min resa, inre som yttre. Jag sökte nytt jobb, gick in i mig själv och tog tag i vad fan det var som pågick och hur jag skulle vända trenden.

DSC04402 (1024x898)Idag är läget helt annorlunda, efter att i flera år försökt göra allt för att fly från mina tankar och mig själv ställer jag mig nu dagligen på mattan för att möta mig där jag är just då. Jag ifrågasätter men värdesätter mina tankar och vågar stanna i mina känslor. Lusten att leva trumfar önskan att dö.

#jagkörminbil är mitt motto när jag behöver påminna mig att det är skillnad att leva och verkligen vara vid liv. Det behöver inte innebär att du byter jobb, att du gör slut eller att du flyttar till en annan kontinent. Det kan vara så enkelt (!) som en förändrad attityd. #jagkörminbil är att jag tar kontroll över mitt liv, min hälsa och mitt välmående. #jagkörminbil innebär att jag väljer vilka jag omger mig med. Framför allt innebär #jagkörminbil att jag tar ansvar över min inställning, mitt mindset och mina handlingar.

wpid-20130613_105108Positiva tankar leder till positiva ord som blir till positiva handlingar och slutligen en positiv inställning och positiv livsstil. Du kan alltid påverka din situation och framtid, även om du inte kan påverka din historia.
Du kan alltid ta ansvar.
Du kan alltid ta kontroll.

Jag kör min bil, kör du din?

9 thoughts on “Veckans inspirationskälla: Veronica

  1. Jag beundrar alla som vågar öppna sig och delar med sig av sina kriser i livet till andra (Därav älskar jag självbiografier, andras livshistorier är både lärorikt och intressant) Härligt att höra att du lyckades vända dina tankar och känslor och tack för att vi fick ta del av dina erfarenheter och lycka till med allt!

  2. Vilket starkt inlägg! Vilken underbar styrka och du är så himla vacker och fantastisk❤❤❤. Du inspirerar och motiverar och att köra sin bil är något av det svåraste som finns ibland, men för varje kurva och backe vi tar oss över desto säkrare bilförare blir vi!! Älskar liknelsen och jag kör min bil för första gången på många år! Tack för att du är du och förgyller våra liv med din underbara energi och glöd!!/ ❤

  3. Ping: TacksamhetsTisdag, PMA och #jagkörminbil - Skön puls | Skön puls

  4. Hade det varit jag som skrev denna serie hade jag HELT KLART och valt att ha med Vevve! Hon är inspiration till så mycket men framför allt till livet. Hon har fått mig att börja tänka så många nya tankar 🙂
    En väldigt bra text detta!!

  5. Ping: TacksamhetsTisdag, PMA och #jagkörminbil | Hälsa & Fitness

Kommentera

