Idag är idag och imorgon är en ny dag

Hej kamrater!

Har ni haft en bra helg? Min helg har varit väldigt, väldigt bra. Nästan så där bra att det svårt att beskriva. Det blir ju lätt så när en har mycket nya intryck att smälta. Perspektiv att bearbeta.

Bokmässan var bra. Lite mer kommersiell än jag föreställt mig, men väldigt bra. När vi kom fram i fredags träffade jag min vän Ylva och vi lunchade och gick omkring tillsammans. Vi har alltid mycket att prata om och tiden bara försvinner. Jag handlade en hel del bra böcker, mest facklitteratur som handlar om självkänsla, personlig utveckling och dylikt. Det är vad jag läser mest för tillfället, skönlitteratur not so much. Fredagkvällen tillbringade jag med mina kära kollegor. Vi käkade ute och hade en trevlig kväll. På lördagen jagade jag Petter och lyckan var total när han signerade sin bok 16 rader till mig. Självklart knäppte jag en bild också. Bästa föreläsningen jag var på var Dregens. 45 min njutning och det var så fantastiskt skönt att få komma undan från alla människor och det högljudda sorlet. Även hans självbiografi fick jag signerad och det känns sjukt roligt. Jag var givetvis ganska starstrucked men en får ju hejda sig lite för att inte gå helt bananas. Så att säga.

20130929-151422.jpg

När kollegorna åkte hem till Vimmerby tog jag spårvagnen hem till Johanna och hennes sambo. Där väntade även vår vän Jerry och vi hade en fin kväll med mycket prat, god mat och vin. När jag kröp ner i sängen igår kände jag hur sjukt trött jag var efter de här helt intensiva dagarna. Det har verkligen gått i ett.

Idag har jag strosat runt i Göteborg. Eller ja, i Nordstan snarare. Jag har tittat på folk, tagit en kaffe på perrongen och njutit av den höstiga luften. Affärerna var fulla med fina kläder och skor och annat man kan bli hagalen på men jag befinner mig i en ekonomisk situation där jag inte kan shoppa. Jag köpte gardiner till sovrummet och en kjol att jobba i till mina hudvårdsklasser med Mary Kay. I övrigt är det köpstopp.

I skrivande stund befinner jag mig på tåget hem. Och idag har jag ångest. Jag bejakar den, är i den men det är en sådan dag när hjärtat slår och pulsen skenar. Jag andas djupt ner i magen och påminner mig om att det är okej att ha en sämre dag. Det är okej att vara ledsen. Det är okej att känna sig liten. För jag har lärt mig att det är ur svårigheterna jag hämtar styrka. Jag har lärt mig att en dålig dag inte innebär ett dåligt liv. Jag har lärt mig att jag kan tänka goda tankar och välja att inte fastna i ett destruktivt beteende. Men jag har också lärt mig att det går att ta en paus från sig själv. Ett par minuter eller ett par timmar när en helt enkelt väljer att känna sina känslor utan att vara särskilt rationell. Och det gör jag idag. Jag accepterar att hjärtat slår och pulsen skenar och att jag är ledsen. För idag är en sådan dag och i morgon är en annan dag. En dag när jag kan välja att vara kapten på båten och glad och fokuserad. Idag är idag och i morgon är en ny dag.

4 thoughts on “Idag är idag och imorgon är en ny dag

  1. Hoppas att ångesten farit sin kos och att du har fått må bra idag! Jag blev nyfiken på dina bokinköp och på böcker som du läst tidigare. Har du några favoriter om hälsa och välmående? Jag har älskat boktipsen som jag fått när jag lyssnat på inner strenght pod så att läsa listan är lång men det finns alltid plats för mer. Jag ska försöka dra ner på tvtittandet i höst och istället sätta mig med en god bok, det är ett av målen jag har just nu:)

    • Åh, jag har så många bra tips och jag har länge tänkt att jag ska tipsa er om bra böcker 🙂 Jag lovar att det kommer lite längre fram. Jag ska bara ta mig tid att skriva lite mer ingående om dem 🙂 Och jag tycker att det är ett bra mål att dra ner på tvtittandet och istället läsa bok. Heja dig!

Kommentera

