Tacksamhetstisdag: att stå stadigt när det blåser

Hej kompisar.

Det är inte alls av svår ångest som jag inte har skrivit sedan i söndags utan helt enkelt för att tiden inte räcker till. Att åka bort är ofantligt roligt, men det gör också att helgen blir väldans kort. För mig som tycker om att vara hemma och ha lugna helger blir det alltid lite upp och ner efter att jag har varit iväg. Missförstå mig rätt, det är både roligt och nyttigt att åka bort men jag märker också direkt hur mycket helgen betyder för mig rent tidsmässigt. Tiden försvinner sannerligen på ett annat sätt när en inte är hemma, och därför har början på veckan känns väldigt hektisk. Igår gick arbetsdagen klippt i ett och på kvällen var jag i Linköping på måndagsmöte med Mary Kay. Jag var trött och kände mig sliten när jag åkte dit, men väldigt energifylld när jag åkte hem.

Idag är det i vanlig ordning tacksamhetstisdag och jag har kört ett bra benpass på gymmet. Jag känner i kroppen att jag inte tränade i den mängd jag brukar förra veckan, och då inte för att jag känner mig off track och svag utan tvärtom: det är kraft i gömmorna. Då och då är det inte dumt att samla på sig lite extra power för att kunna trycka till lite mer än vanligt. Benpasset blev intensivt och tungt, och jag känner mig återigen lite nyförälskad i mina kettlebells. Jag svingar och svingar och svetten rinner. Sjukt bra träning.

20131001-112426.jpgIdag riktar jag tacksamhet till det faktum att jag har förmåga att behålla mitt fokus trots att det stormar lite ibland. Att jag kan ha en period när allt sätts i gungning och ändå stå stadigt med fötterna på jorden. Ja, det går faktiskt att hålla i mig när åskan går. Det innebär inte att jag inte tillåter mig att svaja små stunder, för det gör jag, men jag har förmåga att ta mig tillbaka igen. Det är ingen hemlighet att det svajar lite i mitt liv, men jag är oerhört tacksam över min förmåga att göra det bästa av situationen. Jag är tacksam över hur långt jag har kommit i min utveckling och vad det gör med sättet jag kan hantera det på. Sist men tjockt inte minst är jag väldigt tacksam över hur lite jag faktiskt bryr mig om vad andra tycker. Jag bor i en liten stad och jag förstod givetvis redan innan att mycket av det jag har gått och går igenom är av intresse för andra människor. Det fina är att jag har inget behov av att berätta för allt och alla om vad som egentligen hände. Jag har redan fått höra både den ena och den andra versionen, men jag vet vad som har hänt och det räcker för mig. Vad andra tycker är inte så viktigt. Varken om det som har hänt eller om mig. Och det, mina vänner, är ett stort kliv framåt för någon som brukade tillbringa all sin vakna tid med att tänka på vad andra människor tänkte.

Ikväll har jag bestämt mig för att inte gå på yogaklass trots att jag vet att det egentligen är vad jag behöver. Nej, jag ska faktiskt göra andra Cillasaker för att känna mig lite mindre stressad och sova. Ja, jag ska faktiskt ta min kväll till att sova barnsligt tidigt. För jag tror att tröttheten jag just nu upplever har mycket med att göra att jag har sovit lite för lite. Och då är det ju en väldigt enkel åtgärd att ta till: att sova. Bra va?!

2 thoughts on “Tacksamhetstisdag: att stå stadigt när det blåser

  1. Det är när jag läser detta om nyfikna spekulationer jag minns det negativa med att bo i en liten stad. Alltför ofta förskönar jag när vi är hemma på besök och visst finns det mycket positivt. Men man ska inte glömma baksidan heller. Bra att du behåller ditt fokus och har slutat bry dig vad andra tycker! Det är en seger större än mycket annat.

    • Det är ju så att bo i en liten stad. Folk tror att de vet vad som händer och vill gärna ta reda på så väldigt mycket. Det kan ju vara svårt med skitsnacket som uppstår och jag har varit en sådan som tog åt mig väldigt mycket. Nu bryr jag mig inte. Man ska inte glömma baksidan med att bo i en liten stad, det ska man inte. Men absolut, det finns mycket bra och positivt också. Man får blanda det goda med det onda helt enkelt 🙂

Kommentera

