Vad den nya tiden gömmer i sitt skägg återstår att se

Vilken dag hörrni!

På min målplansch står det bland annat: starta eget-kurs. Idag tog jag ett steg närmare det mål som starta eget-kursen syftar till och det känns givetvis stort. I åtta veckor pågår kursen och därefter är tanken att jag ska ta ytterligare ett steg: starta en enskild firma.

För ett år sedan började dessa tankar ta form. Då var det kanske mest tankeverksamhet men att säga upp min dåvarande lägenhet blev det första steget. Att flytta hem till mamma för att spara pengar till utbildningar var steg nummer två. Ni som följer mig vet att jag aldrig kom så långt. Jag flyttade, det gjorde jag, men inte hem till mamma. Jag skulle bara sova hos Musslan några nätter men blev kvar där i flera månader. Man kan säga jag blev caught by the moment, vilket inte är något jag ångrar. Tvärtom. De var ett par fantastiska månader och de kommer jag alltid att bära med mig. Att vi sedan bara hann flytta ihop på riktigt för att sedan separera är en annan del av historien.

Nå väl, att jag inte flyttade in i Törnrosdalen hos mamma gjorde givetvis att jag inte sparade lika mycket cash till utbildning som tänkt. Det kändes då spela mindre roll eftersom mina ekonomiska förutsättningar skulle bli bättre när jag skulle bo ihop. Nu blev det ju inte riktigt så även där, men hey what’s life utan lite motstånd och omvägar? Jag har en tydlig målsättning och plan med vad jag vill göra. Att börja jobba som fristående hudvårdskonsult med Mary Kay var första steget för mig, och min tro på min egen förmåga har växt enormt mycket sedan dess. Att skapa min egen karriär är en drivkraft för mig och för mig känns möjligheten att få arbeta med det jag brinner för en stor passion. Att vägen till mitt eget företag kommer att genomsyras av lite hinder på vägen gör ingenting. För jag vet vad jag vill. Det får ta den tid det tar. Det får vara i liten skala. Men att få göra något jag brinner för är något jag verkligen värdesätter och längtar efter. Det innebär inte att jag inte kommer att arbeta som lärare i många, många år utan det innebär att jag skapar möjligheten att välja själv. Det innebär att jag gör någonting för att forma mitt liv som jag vill leva det. Det innebär att jag gör vad som är viktigt för mig och att jag ser till att vara kapten på min egen båt.

20131002-220643.jpg

Idag går jag till sängs med en bubblande känsla i magen. Det känns väldigt stort och häftigt att ta det här första steget. Det känns så bra att jag står inför en ny tid i mitt liv. Och vad den tiden gömmer i sitt skägg återstår att se.

Kram Cilla.

2 thoughts on “Vad den nya tiden gömmer i sitt skägg återstår att se

  1. God morgon! Har precis skickat in en ansökan om F-skattsedel och är både förväntansfull och (riktigt, mycket) nervös!! Att ta steget utanför din komfortzon är skrämmande! Eftersom jag nu har hittat ett yrke som jag verkligen brinner för och vill jobba med (Kostrådgivning) så känns det t.o.m värre. Man vill ju inte misslyckas!
    Mary Kay är för övrigt ett riktigt häftigt koncept där man kan nå huuuur långt som helst! 🙂

    • Vad roligt Ann-Sofie! Heja dig. Jag förstår att det är något som gör dig nervös, men sträck på ryggen och fokusera på att du vågar göra något som brinner för. Det tycker jag är modigt och stort. Du kommer säkerligen att göra misstag på vägen, för så är ju livet men det är inte misslyckanden. Det är att lära sig att göra bättre nästa gång. Så tro på dig själv och din förmåga. Jag är säker på att det kommer att bli hur bra som helst.

      Och ja, Mary Kay är verkligen ett häftigt koncept. Man kan arbeta hur lite eller hur mycket man vill och det går att komma långt. Jag gillar det 🙂

Kommentera

