Böcker för ökad självkänsla

Jag har fått frågan ett par gånger vilka böcker jag har läst för att öka min självkänsla. Några av dessa böcker har jag haft ståendes i min bokhylla i flera år, och fortfarande står det en antal olästa titlar där i bokhyllan. Jag brukade nämligen handla på mig självhjälpsböcker och ställa dem i bokhyllan. Ni vet, i tron på att jag skulle läsa dem. Det gjorde jag inte, för att jag inte var mentalt redo för att ta till mig alla tips och råd. Det gick inte.

Det gick inte för att jag dels blev stressad av innehållet, men också för att jag inte ansåg att böckerna handlade om mig. Jag kunde inte erkänna en dålig självkänsla. Jag kunde inte riktigt se hur böckerna skulle hjälpa mig. Fast jag ville läsa dem, det ville jag.

Så jag bestämde mig för att läsa lite i taget. Jag har fortfarande än i dag inte läst riktigt alla sidor i en och samma bok, utan har valt att läsa lite då och då. För jag tror att innehållet i självhjälpsböcker behöver få landa. Det sätts igång mycket känslor och för att kunna sätta mig själv i perspektiv behövde jag tid att smälta det som stod i dem. Här är vi givetvis olika, men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att det är okej att inte kunna ta till sig och leva upp till allt på en gång. Att utvecklas är en livslång resa, och precis som att vi inte bör sträva efter snabba resultat och quick fixes när det kommer till kost och träning bör vi begära det av vår personliga utveckling. People don’t change over night. Läs och utvecklas i din egen takt.

Personlig utveckling, Mina bästa tips är:
Good enough – Elisabeth Gummersson.
Läk dig själv – Monica Nilsson, Helena Broander och Hanne Kristensen.
Vägar till välmående – Karin Isberg.
Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla – Mia Törnblom.
Att ta sig upp när man är nere – Susan Tanner, Jillian Ball.

Utöver det läser jag bloggar som får mig att må bra, bloggar som gör att jag sätter mig själv i perspektiv och som ofta ger en aha-upplevelse. Min vän Johanna som driver bloggen Fröken Drivkraft är exempel på en sådan blogg. Ett annat bra exempel Yogobes blogg som skrivs av flertalet inspirerande människor.

Mitt viktigaste tips är medvetandeboken. Författaren är du. Det är en bok där du skriver om dig själv, och där du fokuserar på dig som person – inte prestation. Du skriver bra saker om dig själv och den du är. För mig var det svårt i början, men med tiden har det hjälpt mig att öka min självkänsla eftersom jag har gett min person utrymme istället för att fokusera på det jag gör. För jag gör en väldans massa bra saker, men jag hade svårt att se hur bra jag var som människa. I medvetandeboken skriver jag också sådant jag är tacksam för, nästan varje dag. Det har lett till att jag har blivit bättre på att se och uppskatta de små sakerna i livet. Små, små ljusglimtar som gör livet till en fantastisk resa. Så köp dig en riktigt fin bok och börja skriva fina saker om dig själv som person. Värdera inte dina prestationer utan dig som människa. Jag lovar att det kommer att hjälpa dig på vägen att bli mer kompis med dig själv.

Personlig utveckling, Ylva Sandström, Cecilia Stålhandske

2 thoughts on “Böcker för ökad självkänsla

  1. Åh, hur kan jag ha missat din blogg fram tills nu? Helt underbar ju! Från en annan som trodde hon behövde vara allt det där du skriver om, vilket ledde till en krasch. Som jag i och för sig är tacksam för, för nu ska jag sätta en ny kurs i livet.

    • Vad roligt att du känner så Lotta, tack! Ibland verkar det som att vi behöver krascha för att förstå vad tusan vi håller på med, men det fina är ju att vi genom en sådan krasch kan börja på nytt. Så heja dig för ny kurs i livet!

Kommentera

