Mål för vecka 41: yoga, meditation och avslappning

God morgon sötnosar.

Måndag igen och ny vecka. Så himla härligt! Förra veckan kändes tung för mig, men nu lägger jag den bakom mig och blickar framåt mot vecka 41. Det är ju inte alltid så lätt att tänka rätt och bra, men den här veckan fokuserar jag på att tänka goda tankar. Under meditationen igår kväll var det mycket som släppte för mig. Ibland känns det som att de där stunderna när jag riktigt tar mig bort från hjärnan och in i kroppen är fysiskt renande. Pånyttfödelse. Motstånd släpper, begränsningar försvinner. Och jag vet att det är sådana dagar när jag inte riktigt orkar meditera eller yoga som jag behöver det som mest. Jag känner stort motstånd i början, kroppen känns skev och otymplig när det är  mycket känslor i omlopp. Ger jag det lite tid är det förlösande och något jag aldrig vill vara utan. Ibland funderar jag över var jag skulle vara om jag inte hade upptäckt yogan och deltagit i den grymt roliga utmaningen #yoga30d i somras. Jag är säker på att jag har blivit en bättre människa genom yogan, och för det är jag oerhört tacksam.

Det var en tid sedan jag delade mina träningsplaner och upplägg med er. Mest för att jag gör lite som jag känner för just nu och för att det fungerar bra. Rutinerna finns där och jag har roligt. De dagar jag inte känner för att träna så tränar jag inte. Det handlar nog också om att jag har lovat mig själv att vara prestigelös den här hösten. Det innebär att jag tränar och njuter och har roligt och kliver ur min comfort zone när det passar. Just nu njuter jag av träningen och ser min kropp förändras och bli starkare utan hets. Kanske är det precis hit jag alltid har strävar efter att ta mig.

Däremot vill jag gärna dela med mig av ett mål jag har för den här veckan: att utföra någon form av yoga, meditation eller avslappningen dagligen. För det är verkligen nu jag behöver det som mest. Jag behöver möta mig själv på mattan. Jobbet börjar bli stressigare, jag känner verkligen av att min tjänst är tyngre än förra året och ja, många av er vet ju hur det gick då. Smekmånaden är över kan en säga, och det gäller att försöka ge eleverna den motivation och pepp de behöver. Det innebär också att jag ska ha energi att ge. Att jag går starta eget-kursen under åtta veckor gör också att mina veckor är mer uppbokade ett tag framöver, vilket jag vet kan bli en stressfaktor för mig. Därför behöver jag se till att hålla rätt fokus och sakta ner när det går för fort. Jag vet sedan tidigare att jag tror mig klara lite mer än vad jag egentligen klarar av och Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig vill gärna vara just det: fullkomlig. Därför behöver jag lyssna på och inte ignorera de signaler kroppen sänder till mig för att inte göra samma misstag som förra hösten när jag nästan kraschade rakt in i den där omtalande väggen. Att jag nyligen har separerat är givetvis något som tar energi även om jag anser mig vara bra på att hålla huvudet över utan. Men vissa dagar får jag kämpa hårt. Väldigt, väldigt hårt.

Så målet är att göra det jag vet är bra för mig och då yoga, meditera eller göra avslappnande saker dagligen. Och då sätter jag inte målet att göra det resten av hösten utan den här veckan. Tack vare fantastiska Yogobe kan jag ta klasser hemma när än det passar mig. Det finns många kortare klasser som passar bra när man inte har så mycket tid men ändå vill ge sig lite tid att vara närvarande.

Och du, du har väl inte missat att Yogobe har en pop-up-yoga-challenge på Instagram? Yogobe uppmanar dig att ta en bild i udda, knasig, härlig eller skön miljö du gillar. Ladda sedan upp bilden på Instagram där du länkar @yogobe och taggar med #beyoga365. Uppmaningen pågår hela veckan och den 12 oktober samlas samtliga bilder i ett snyggt album. Mitt bidrag kommer troligen att utföras på jobbet. Jag får fila lite på den minsann.

#beyoga365

Bilden är lånad från Yogobes Instagram och vad ni ser är fantastiska Johanna Andersson. Inspiration or what?!

Kommentera

