Crazy Thursday: en får ta en situation i taget

Hej Crazy Thursday! Hej kära bloggläsare.

Idag har jag lekt på gymmet. Så himla roligt. Jag hade från början tänkt att jag skulle springa intervaller men det kände jag inte alls för. Istället dammade jag av ett crossfitpass från Coach Helena och gjorde om lite så att det passade dagen och mitt rådande humör. Det blev hopprep och double unders och mountainclimbers och benböj och utfall och dynamiska planka och knees to elbow och upphopp på bänk. Allt i kombination och väldigt lekfullt.

20131010-093751.jpgJag avslutade sedan passet med några solhälsningar och lite töj och böj på kroppsdelar. Jag lyckades äntligen ta mig ner ordentligt i positionen där man ligger på rygg och drar ner benen bakom huvudet. Jag vet förstås att det finns ett namn på positionen, men det står helt still i min hjärna och ja – liggandes med benen bakom huvudet duger fint. Jag har jobbat på att mjuka upp ryggen en tid eftersom det tidigare har varit mitt problemområde. Jag har haft mycket ont i längdryggen innan, men på senaste tiden har det varit bättre. Bättre än någonsin faktiskt. Yogan gör alltså inte bara gott för mitt sinne utan också gott för min kropp. Någonting jag ofta tänker på är att yogan verkligen är som livet. Det går liksom inte att tvinga kroppen att ta sig till nästa position eller nivå innan den är redo. Man kan inte hoppa över till nästa steg utan man behöver ta sig igenom varje position precis som att man behöver ta sig igenom varje steg i livet. Jag kommer på mig själv med att tänka lite så just nu nämligen: att jag vill komma till nästa steg. Att jag vill att dagarna och veckorna ska gå tills jag har kommit ut på andra sidan. Men så fungerar det ju inte. Varken yogan eller livet. Man får andas och jobba sig igenom varje position eller situation. När det väl släpper, när man väl har kommit till nästa nivå är det rent förlösande och väl värt all väntan.

2 thoughts on “Crazy Thursday: en får ta en situation i taget

  1. Känner precis likadant, men försöker fokusera på att man lär sig något av allt här i livet och blir starkare av de svåra perioderna. Tack för att du skriver så kloka inlägg och delar med dig av dina tankar, glad att jag hittat hit!

    • Tack för din kommentar Emelie. Jag tror att det är viktigt att vi faktiskt tar lärdom av det som är svårt i livet och låter oss utvecklas av jobbiga perioder. Det gör oss starkare och mer rustade för liknande situationer igen. Livet är ju lite upp och ner, och det är ju viktigt att kunna hantera både med- och motgångar.

Kommentera

