Om den periodiska fastan

Till att börja med tänkte jag ta upp mina tidigare erfarenheter av periodisk fasta. För mina tidigare erfarenheter skiljer sig från hur de erfarenheter jag har fått den här gången. Jag provade periodisk fasta under några veckor (om det ens var det) i början på förra sommaren. Jag hade då avslutat Fitnessfighten och levde på kaloriunderskott. Jag fick fina resultat och Fitnessfighten erbjuder ett bra koncept. Inget ont sagt om det. Men att gå över från att räkna kalorier och väga mat till att äta på ett helt annorlunda sätt fungerade inte för mig. Främst för att jag troligen åt mycket mer helt plötsligt och kroppen hängde inte med. Med tanke på att min tidigare relation till ätandet har varit något skev vågade jag inte fortsätta med PF utan valde att avbryta när jag märkte att jag gick upp i vikt.

Jag tror att en förutsättning för att ha ett ätfönster som periodisk fasta innebär är att man har en god relation till kost och kanske också sedan tidigare en fungerande kosthållning. Har man någon typ av ätstörningsproblematik kan periodisk fasta troligen ställa till det i huvudet. Det är min personliga åsikt, och det behöver inte vara så för alla människor. Att jag känner viss varningsflagg för 5:2-metoden ligger just till grund för en osund relation till ätandet som många människor har, och så på det: räknandet av kalorier. Jag säger inte att det är så för alla som väljer att fasta två dagar av sju, men jag har upplevt att många som äter enligt det sättet verkar tänka att man kan äta vilken skit som helst de andra dagarna och sedan ”hålla igen” två dagar i veckan. Det leder ju inte till något långvarigt och hållbart, men det finns givetvis många som använder sig av den metoden som gör det på ett mer sunt sätt.

Nå väl. Mina erfarenheter av den periodiska fastan är att jag tydligare upplever hunger- och mättnadskänslor. Jag äter inte i förebyggande syfte utan äter när kroppen vill och behöver. Jag upplever ett minskat sötsug, vilket troligen grundar sig i att jag äter ordentligt vid varje mål. Det gör att jag håller mig mätt och därmed nöjd på ett annat sätt. Jag äter inte särskilt mycket mellanmål, och tycker att det är skönt att slippa äta så ofta som var tredje timme. Det passar mig bra att äta vid färre tillfällen, men något större portioner. Vissa dagar äter jag något mellanmål, och då oftast i form av nötter och ost. That’s it.

Rekommendationen jag fick för min IBS var att äta lite och ofta. Det har jag gjort tidigare och det mådde jag bra av då. Men, jag vill säga att den magproblematik jag tidigare har haft har blivit avsevärt mycket bättre under sommaren och nu även under hösten när jag har ätit på det här sättet. Min kropp verkar gilla när det går längre tid mellan måltiderna. Magen har inte gjort uppror och slagit bakut på riktigt länge. Dessutom tycker jag att det är ofantligt skönt att inte äta så ofta. Att inte behöva planera mellanmål och sådant att behöva stoppa i munnen i fall den lilla hungern dyker på. Nu är jag mätt och nöjd och jag kan verkligen hantera hunger- och mättnadskänslor på ett helt annat sätt.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att varje människa är unik, och att alla reagerar på olika sätt. Det finns inte en enda sanning, utan många versioner av den. För mig har periodisk fasta lett till bättre fungerande mage, men det innebär nödvändigtvis inte att det kommer att bli så för dig. Att äta på det här sättet har lett till viktminskning för mig, men jag ser det som en bonus. Det var inte därför jag ville den den periodiska fastan en chans. Jag var snarare intresserad av andra hälsoeffekter, och jag var mycket nyfiken på hur min kropp skulle reagera nu när vi äntligen hade ett bättre samspel.

Hur äter jag då?
De dagar jag inte tränar äter jag mitt första mål runt 11.30-12 och har sedan ett ätfönster fram till 20.00. Jag fastar alltså i cirka 16 timmar och har ett ätfönster på åtta timmar. Jag trodde att jag skulle sakna frukosten, men saken är att jag tycker att det är skönt att inte äta frukost Jag sparar tid på morgonen, och kan istället sova lite längre. De dagar jag tränar äter jag frukost efter träningen och äter sedan lunch och middag. Jag försöker fortfarande att ha ett ätfönster på åtta-nio timmar, och äter helt enkelt dagens sista mål runt 17. Det är sällan något problem, jag är mätt och tillfreds resten av kvällen. Vissa dagar blir ju fastan längre, om jag tränar en dag och då slutar äta runt 17 för att sedan inte äta förrän lunch dagen efter. Jag har inte känt av något problem med det faktiskt. Skulle jag vara döhungrig vid 10 skulle jag äta något, svårare än så är det inte.

Vad jag framför allt har märkt skillnad av under sommaren och hösten är att jag inte proteinhetsar längre. Jag har ju ätit lågkolhydratkost länge nu, och har en ganska ren och naturlig kosthållning. Nu ser jag till att äta bra med protein, men jag värderar liksom inte mängden av varken protein, fett eller kolhydrater utan ser till att äta det kroppen behöver. Jag lider inte av fettskräck som jag en gång gjorde, utan tvärtom: att rätt fett håller mig mätt och glad är ett faktum.

Jag upplever också att kroppen är något mer förstående de gånger jag äter sällanmat. Jag äter givetvis inte by the book (finns det något sådan by the way?) varje dag, utan äter sällanmat då och då. Som biogodis eller efterrätt på mammamiddagarna när jag känner för det. Jag kommer att fortsätta att äta på det här sättet som jag gör nu. Inget är ju satt i sten, utan är jag hungrig en förmiddag innan mitt ätfönster börjar äter jag. Jag är oerhört tacksam över att jag har hittat en balans i min kosthållning, men vill också poängtera att det är något jag har fått jobba för. Min kropp är lite skev på grund av PCOS och IBS och kräver saker av mig som din kropp kanske inte kräver av dig. Men det är min kropp och jag älskar den.

2 thoughts on “Om den periodiska fastan

  1. Intressant läsning och jag kan bara hålla med dig! När jag åt PF mådde jag fantastiskt bra, saknade aldrig maten utan tvärtom så var det vansinnigt skönt att inte behöva tänka på alla dessa matlådor och mellanmål som skulle ätas. Efter en period med helt fel mat så jag jag tagit kontrollen på maten igen och det känns så skönt och nästa steg i detta kommer att vara att köra PF igen och då göra det till en livsstil.

    Kram på dig!

    • Jag har ju verkligen provat många vägar för att hitta min balans. Och som jag skrev hade jag inte samma erfarenheter av PF första gången som jag har nu. Nu fungerar det verkligen för mig, och jag tror att en bättre kosthållning och relation till kosten har varit avgörande. Jag tycker verkligen att det är skönt att inte behöva äta så ofta, och min mage mår väldigt bra av det. När magen får vara i fred fungerar hela jag bättre. Jag märker tydlig skillnad. Det är ju lätt hänt att man hamnar lite off road när det händer mycket annat i livet som det har gjort för dig. Då är det bara att bestämma sig och ta kontrollen igen. Det fixar du! För mig är PF en livsstil som jag kommer att behålla. Något jag mår väldigt bra av.

      Kram på dig!

Kommentera

