Tacksamhetstisdag: yoga

Här sitter jag på jobbet och fylls av känslan att något är fel. Som om jag har glömt något alldeles jätteviktigt. Så slår det mig: tacksamhetstisdag. Tack vare Vevve blir jag påmind och här kan ni läsa om hennes tacksamhetstisdag.

Jag riktar idag all min samlade tacksamhet till yogan. Förra veckan ansträngde jag mig för att få till någon form av yoga, meditation eller avslappning dagligen och lyckades utföra det sex dagar av sju. I söndags var jag alldeles för trött och urlakad efter lördagens bravader, men resten av veckan prioriterade jag att ge mig själv någon stund varje dag. Vissa dagar var det bara små korta stunder i meditation eller medvetande om nuet, men som i det långa loppet gjorde stor skillnad för mitt välmående. Andra dagar utförde jag längre yogasekvenser. Allt gjorde skillnad, och jag märker mer och mer och djupare och djupare vilken häftig inverkan yoga har haft i mitt liv och på mig som person. Jag ser saker så annorlunda. Jag reagerar så annorlunda.

#beyoga365

Namaste!

Det är inte bara vi som arbetar som lärare som är stressade och har svårt att få tiden att räcka till. Fruktansvärt många människor är stressade och trötta och slutkörda på energi. Det är inte särskilt konstigt med tanke på att det i dagens samhälle är fint att vara engagerad och framgångsrik och på tapeten. Strävan efter just det gör att många inte orkar med, och istället för att uppleva livet springer vi genom livet. Fort, fort framåt för att hinna med så mycket som möjligt. För att maximera och effektivisera. Därför är jag tämligen säker på att många människor, både män och kvinnor, kan känna igen sig i den stressbubbla jag tidvis befinner mig. Eller framför allt har befunnit mig i. Jag upplever fortfarande stressiga perioder, men jag får aktivt påminna mig om att sakta ner och jag känner när kroppen signalerar att det går för fort. Det är inte alltid enkelt, och som lite vidbränd tror jag att man kan vara extra känslig. Vissa dagar klarar jag inte av ljud runt omkring mig, och det är något som kom med all stress och press. Jag brukade nämligen vara sådan som inte kunde vara utan musik över huvud taget. Nu uppskattar jag tystnad på ett helt annat sätt.

Jag är tacksam för att yogan har hjälpt mig att minska stressfaktorn i livet genom att bli mer medveten om mina känslor och om vad det är min kropp signalerar till mig. Men jag påminner både dig och mig om att det här med att jobba med sig själv, stressfaktorn i livet och den egna självbilden inte är något man gör en gång och sedan är färdig for life. Nej, det är ett ständigt pågående arbete. En inre resa med början men utan slut. På den inre resan är yogan ett sådant fantastiskt redskap. Jag tar mig in i kroppen och bort från huvudet. Jag tillåter mig att vara mer här och nu, och jag tillåter mig själv att möta den personen jag är just där och då när jag står på mattan. Vissa dagar görs allt med flow andra dagar med konstant motstånd. Det är i både flow och motstånd som själen kan växa. För det gör den när man ger den omtanke, uppmärksamhet och energi. Inte visste jag att yogan skulle förändra så mycket i mitt liv, och verkligen inte att den skulle ha sådan stor inverkan på vem jag är och vem jag vill vara. Det visste jag ju inte, och eftersom jag tidigare tänkte att yoga var något andligt flummeri tog det nog lite tid innan sänkte garden och gick i clinch med yogan. Men nu: i ett förhållande.

Men vet ni?

Jag tycker att yoga är så sjukt häftigt. För yoga gör livet sjukt häftigt. Livet är ju väldigt upp och ner och fram och tillbaka. Oberäkneligt och oförutsägbart. Så fint, så fult. Och det brukade skrämma skiten ur mig. Jag ville ha kontroll och försäkringar om att allting skulle bli precis så som jag ville och förväntade mig, vilket det sällan blev. Nu kan jag se det stora i att livet är precis så där och jag önskar att jag alltid kan se på livet med de glasögon jag bär idag. Inte nödvändigtvis att jag ser på samma sätt hela tiden, för allting är föränderligt, men jag önskar att jag alltid kommer att ha glasögon med perspektiv.

Kommentera

