”Fånga kraften inom dig med mental träning”

Hej kompisar.

Jag har drabbats av förkylning. Det gick på en timme igår och när jag vaknade idag var jag helt däppt i näsan. Jag sänker genast tempot i livet och bestämmer redan här och nu att ingen särskild träning kommer att utföras under veckan. Inte heller kommer jag att gå på Starta eget-kursen ikväll. Nej, jag går raka vägen hem från jobbet i eftermiddag och vilar. Man får lära från sina misstag och förr var jag ofantligt dåligt på att lyssna på kroppen. Nu säger kroppen stopp och belägg, och då lyssnar jag. Jag borde kanske också sjukskriva mig men med handen på hjärtat har jag inte råd. Efter separationen sitter jag i en ekonomisk situation som gör att jag behöver varenda liten slant av min lön. Det är givetvis lite tragiskt att jag inte kan vara sjuk, men det är så verkligheten ser ut. Blir jag sämre stannar jag givetvis hemma, men kan jag vila och ta det lugnt utanför jobbet (och även så mycket jag kan på jobbet) så försöker jag att hålla ut.

Nå väl. Idag tänkte jag lyfta och hänvisa till det fantastiska arbete Yogobe gör  i #beyoga365 med sin oktober-challenge. Oktober handlar om yoga utanför mattan: att fylla på med näring efter din träning och energi i vardagen. Den första veckan vägledde Eva Forsberg Schinkler genom ayurveda och balans i matsmältningen. Den andra veckan inspirerade och vägledde Filippa Salomonsson om att älska sin kropp, att respektera sig själv och att äta mer basisk mat. Den här veckan är det Cecilia Duberg som guidar i mental träning. Cecilia är legitimerad psykolog och life-coach. En alldeles fantastisk kvinna som det bara lyser karisma om.

Vad Cecilia uppmanar oss att göra den här veckan är att reglera livstempot (I hear you sister!) Att sakta ner och skapa större medvetenhet. Hon menar att det sällan är de stora omvälvande löftena om förändring som skapar just förändring i vår vardag eftersom drastiska åtgärder ofta är kortsiktiga. Små steg och små förändringar i vardagen är det som gör skillnad. Cecilia vill att vi den här veckan inte lever snabbare än att vi kan vara medvetna om vilka impulser vi agerar på och inte. Vilka tankar som påverkar oss. Hur vi samspelar med oss själva och människor i vår omgivning. Hon ger oss under veckan övningar att utföra för att träna mentalt och det första bidraget kan du ta del av här.

Sammanfattat kan man säga att de tips hon ger är något jag det senaste året har arbetat mycket med. Jag har lagt tid på att träna mentalt, att visualisera och använda mig av äga bilden av mig själv som välmående. Jag har tränat på att stanna upp i möten med andra människor och att försöka vara mer närvarande. Jag har tack vare min kloka vän Johanna försökt att ta bort ordet måste ur min vokabulär och ersatt det med ordet behöver. Jag försöker fylla min vardag med ett innehåll som gör att jag mår bra. Jag har använt min medvetandebok där jag nästan dagligen skriver om mig själv som person och ger mig själv näring för den jag är. Jag väljer medvetet vilka människor jag lägger tid och energi på, och talar om för dem som är viktiga vilken roll de spelar i mitt liv. För det är ju så att mental träning påverkar oss. Och att ta yogan utanför mattan för att utvecklas som människa skapar förändring i både tillvaron och i vår person. Att tänka mer positivt gör att vi kan agera mer positivt och det gör att vi kan vara mer öppna och se möjligheter i livet som gör skillnad. Stora som små.

Cecilia menar att det här med att välja att se krav och press som utmaningar istället för hot gör skillnad. Att se hinder och motstånd som möjligheter och faktiskt fundera på hur vi kan utvecklas personligt gör skillnad. Vi blir mindre cyniska och tenderar att stå kvar stadigare istället för att fly när vi lyckas se motstånd som utmaningar. Där betyder vår attityd oerhört mycket. Den attityd du har gentemot dig själv skapar den självbild du har. När du ser att du är viktig i ditt liv och värdesätter dina personliga egenskaper utvecklar du en positiv självbild. Om du däremot är självkritisk och sällan eller aldrig värdesätter den du är skapar du en negativ självbild. Och tro mig, att förändra en negativ självbild tar tid. Det kräver arbete, mental träning, en god attityd och en stor dos kärlek till sig själv.

Den andra delen i den mentala träning som Cecilia presenterar handlar om att vara viktig i sitt liv. Nu vill jag att du tar dig tid att titta på den här filmen. Ge dig själv ett par minuter av din dag. Ett par minuter som kommer att påminna dig om att du är viktig. Ett par minuter som ger perspektiv och som kommer att påminna dig om vikten av att vara snäll mot dig själv, att vara klok och att föregå med gott exempel för att vara ditt bästa jag.

2 thoughts on “”Fånga kraften inom dig med mental träning”

  1. Visst har de varit bra, yogobes oktober-fokuseringar?! Jag har lärt mig väldigt mycket bra och ibland behöver man bara påminnas om att fokusera på något man vet, men glömt.

    • Jag tycker att det har varit fantastiskt bra. Många gånger vet man vad man behöver göra, men utan påminnelse då och då glöms det lätt bort. Jag tycker att Yogobe är helt fantastiskt. Vilken källa till inspiration liksom 🙂

Kommentera

