En helgmorgon att älska

Idag mår jag lite bättre. Förkylningen börjar ge med sig. Kroppen har fått vara i fred den här veckan, jag har inte ens tänkt tanken på att ta mig till gymmet. Idag kan jag börja fundera på det. Inte fundera på det som i att träna just idag, men nästa vecka. Kanske i morgon, beroende på hur jag mår. Förmodligen låter jag kroppen reparera sig, ger den bra näring och energi och kör igång igen på tisdag. Av erfarenhet vet jag att det är bättre att vila frivilligt några dagar än att pressa kroppen för tidigt och vila ofrivilligt en längre tid. Jag prioriterar att yoga de här dagarna när jag inte kan bära omkring på tunga vikter. Det är ju rörelseglädje det också, i allra högsta grad.

Att jag inte klev upp i morse och begav mig till gymmet som jag brukar på lördagar, gav mig istället en stillsam och avkopplande morgon. Sovmorgon, tänja på kroppen på yogamattan och dricka kaffe i lugn och ro. En sådan där helgmorgon att älska. Jag blir oftast väldigt glad när jag vaknar på lördagar och tanken slår mig att jag får vakna i lugn och ro även på söndagen. Ingen stress att kliva upp, ingen tidpress att bli färdig. Det är helt okej att bara skrota runt och i lugn och ro ta morgonen precis som den kommer.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeMin lördag kommer dock inte enbart att bestå av lugn och ro. För att följa min planering med rättningshögen kommer jag att tillbringa ett par timmar med att rätta. Jag vet att om jag jobbar på lite den här helgen kommer jag att kunna ge mig själv höstlov lite mer så där på riktigt. Det är moroten för mig just nu. Att jobba igenom rättningshögen den här helgen och under veckan ger mig möjlighet att inte behöva jobba särskilt mycket på höstlovet. Det handlar ju om att prioritera lite: gör det du behöver göra när du behöver göra det så kan du göra det du vill göra när du vill göra det.

Vad har ni för er idag?

2 thoughts on “En helgmorgon att älska

  1. Sitter i en bil på väg till Stockholm för besök hos kusiner och vänner. Har en rättningshög med mig, men frågan är när jag ska hinna med den, ska jag stjäla lite tid en stund, eller ska jag ta det i bilen på vägen hem?
    Jag vet att jag förmodligen kommer hem med högen orättad….
    Funderar på det här med sockerberoende. Jag känner mig som en slav under det, och värst är det på eftermiddagarna. Hur gör man för att sluta, och vad äter man istället (nötter funkar inte på jobbet)? Jag försökte sluta tvärt, men efter tre dagar var jag skitgnällig och hade sprängande huvudvärk. Hoppas allt är bra med dig och att du trivs på ditt jobb! Kram, ylva

    • Åh, jag hoppas att du har med dig rättningshögen hem som orättad. Jag hoppas att du tog en skön helg och unnade dig att bara njuta och vara. Den där rättningshögen, den hoppas jag att du lät bli.

      Det där med sockerberoendet är ingen enkel sak och jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om det senare i veckan. Jag hoppas att du kan få svar på några frågor då. Men det är svårt. Verkligen, verkligen svårt.

      Jag trivs bra på jobbet, men jag tänker allt på er i Västervik ibland. Det var fint att arbeta hos er. Hoppas allt är bra med dig Ylva. Kram!

Kommentera

