Yoga utanför mattan: ren mat i en ren kropp

Den här veckan är det Annika Sjöö som ska inspirera oss i Yogobes oktober challenge på temat: yoga utanför mattan. Temat för den här veckan handlar om ren mat. Ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Faktum är att många människor äter fel sorts mat i för stor utsträckning. En del vet om det, andra kanske tror att de äter bättre än vad de gör. I dagens samhälle med olika dieter och metoder är det lätt att bli förvirrad och undra vad man egentligen ska äta. Jag har själv varit där, men jag tror inte att vi behöver sätta etikett på kosthållning så där fasligt noga om vi ser till att ge kroppen vad den är avsedd för att äta. Kemiska tillsatser och processrad mat är ju inte särskilt naturligt, eller hur?

Jag vill veta vad maten jag stoppar i min kropp kommer ifrån. Jag vill veta vad den innehåller och jag väljer ofta ekologiska alternativ. Fairtrade försöker jag också handla då och då. Jag försöker tänka på miljön. Det kan tyckas att den mat jag äter är dyr, men det är en prioritering jag gör. Jag fyller vanligtvis inte min varukorg med tomma kalorier som godis, chips, läsk, kakor eller färdigrätter och därmed finns det gott om utrymme att handla andra, bättre produkter. Godis för hundralappen är många benägna att handla inför helgen, men ekologiska tomater och bananer det är alldeles för dyrt. Det är ett märkligt resonemang tycker jag.

Bra mat är vanligtvis något dyrare än den mat med sämre innehållsförteckning. Beroende på hur man ser det. Sett till vad den sämre maten gör med kroppen kan den på lång sikt bli dyrare om man ser till merkostnader i form av läkarbesök, läkemedel, specialkostprodukter man kan kan behöva köpa för att man har utvecklat allergier och så vidare. Sett till vad den sämre maten gör med kroppen är det värt att lägga några extraslantar på den rena maten. Av egen erfarenhet vet jag vilka skillnaden den rena, bättre maten gör för för kroppen gentemot den sämre maten.

Varför inte ta den här veckan och ge din kropp bättre förutsättningar för att må bra? Den här veckan kan du välja bort några av de sämre alternativen till fördel för de bättre alternativen. Du behöver inte byta ut hela innehållet i varukorgen, utan försöka göra några bättre val. Handla några ekologiska produkter, välja mat med kort innehållsförteckning, köpa frukt och nötter istället för godis och annat snask. En vecka med bättre och renare mat som gör gott för dig och din kropp. Jag lovar att din kropp kommer att tacka dig.

Kommentera

