Tacksamhetstisdag: de som lyfter

Hej kompisar.

Även den här morgonen inleddes på gymmet och det känns verkligen görsketagött att kliva upp tidigt och få hänga på gymmet i arla morgon. Vissa dagar kan jag känna trötthet över att träna på morgonen, men när jag har varit frånvarande några dagar inser jag hur tacksam jag är över att kunna träna på morgonen. Det är det inte alla som kan, minsann. Jag körde ett benpass som jag troligen kan förvänta lite träningsvärk ifrån.

Benböj, tungt! Max 10 reps.
Draken – som ett marklyft på ett ben + vadpressar
Front sqauts + good mornings (kb bakom nacken)
Kettlebellsvingar (för att få upp puslen)
Benspark i maskin, dropset!
Kettlebellsvingar
Sumobenböj med kb mot bröstet och baksida lår/rumpa i maskin

Det är dock inte tacksamhet inför morgonträning jag vill uppmärksamma idag när det vankas Tacksamhetstisdag. Idag vill jag lyfta de som lyfter. Och då menar jag inte i styrketräningssammanhang. Jag syftar på människor som lyfter andra. Den främsta anledningen till det är att jag idag fick ett sådant underbart sms av en vän i morse. Ett sådant feelgood-sms som gjorde att jag växte flera varv. Hennes fina och ärliga ord gav sådan härlig känsla långt ner i tårna och jag vet att den känslan kommer att stanna kvar hela dagen. Hon lyfte mig.

Ibland tänker jag på det där, skillnaden i hur vi ger och tar av andra människor. Att ge en komplimang till någon, några värmande ord kan spela stor roll. Att dela med sig av positiv feedback när man tycker att någon gör något bra kan utveckla den personen. Många gånger tycker vi att människor i vår omgivning är bra och gör bra saker, men vi är inte alltid särskilt bra på att tala om det. Att välja att vara en del av det glada laget istället för gnällaget påverkar ju inte bara dig som människa, utan också människor i din omgivning. Att lyfta andra människor i stället för att åka med på gnälltåget kan göra stor skillnad. Om du ger av dig själv kan du också vänta dig att andra människor ger tillbaka. Om du lyfter andra människor kan du förhoppningsvis bli upplyft tillbaka när du behöver det.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeJag har några få riktigt nära vänner. Jag har många bekanta, men väldigt få nära vänner. Dessa människor är givetvis handplockade och jag ser dem som min familj just av den anledningen att vi ger och tar. Ibland tar jag deras energi för att jag behöver det, och ibland ger jag min energi tillbaka. Det finns ett kretslopp av kärlek och omtanke mellan oss. Vi ger och vi tar på lika villkor. Och jag är oerhört tacksam över att ha sådana fina människor att luta mig emot.

Därför uppmanar jag dig att tänka på att ge någonting till någon i din omgivning idag. Lyft någon du tycker om. Ge lite kärlek, ge lite omtanke. Det behöver inte vara särskilt stort. Det kan vara en komplimang eller några värmande ord som den personen behöver höra just idag. För jag är säker på att om du investerar i att ge till människor kommer andra också att vilja investera i dig. Det blir således ett kretslopp av kärlek och omtanke.

5 thoughts on “Tacksamhetstisdag: de som lyfter

  1. Underbart inlägg!
    Jag fick också ett sådant sms imorse, för mej var det underbart att någon tänkte på lilla mej just då.
    Puss och kärlek till dej ♥

    • Det är underbart när människor tänker på en 🙂 man blir ju glad på alla tänkbara sätt. Små ord gör stor verkan. Puss å kärlek till dig ❤

  2. Jag fick också ett! Det är så otroligt vilken effekt små ord kan ha, de kan göra hela ens dag. Tänk vilken tsunami av fina ord det kan bli, om alla börjar lyfta varandra!

    • Underbart Lotta! Små ord har verkligen stor effekt. Och tänk vad människor skulle kunna må lite bättre om alla faktiskt fokuserade på det positiva och att lyfta varandra. Om varje person tänker lite, lite på det gör det stor skillnad. Det är jag säker på 🙂

  3. Ping: TacksamhetsTisdag Grönt é Skönt SPA naturlig och ekologisk hudvård | Skön puls

Kommentera

