Ett tecken på att jag någon gång i framtiden kanske kan bli mamma

I flera dagar har jag varit uppsvullen i kroppen. Ni vet så där så att man bara vill krypa ur sitt eget skinn. Huden sitter liksom lite för tajt. Den stora stickade tröjan känns som det enda valet. Inte alltför åtsittande byxor. En finne här, en finne där. Jag har tänkt tanken att det skulle kunna vara tid för den där mensen. Fast jag vågar aldrig riktigt tro på det. Rädd för att ta ut något i förskott. Rädd för att bli besviken om kroppen inte fungerar.

Men så kom den där mensen och jag slutar inte förvånas över hur lycklig jag blir. Hur jag liksom studsar ut från toaletten och drar ett glädjeskutt i hallen och ett ärevarv i vardagsrummet. Ja! Jag fungerar. Jag fungerar den här månaden också. Tacksam, så oerhört tacksam.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeFast sedan kommer så klart otacksamheten. Vad jobbigt det är med mens. En blir ju tämligen bekväm när en inte har haft mens sedan 2008. Fast så ger jag mig själv en mental bitchslap och påminner mig om vad den där mensen är ett tecken på. Den är ett tecken på en kropp i balans. Den är ett tecken på en självläkande kropp. Den är ett tecken på att jag någon gång i framtiden kanske kan bli mamma.

3 thoughts on “Ett tecken på att jag någon gång i framtiden kanske kan bli mamma

  1. Woho, så himla häftigt! Grattis – eller snarare – Bra jobbat! För det är verkligen du som gjort ett enormt jobb i att få din kropp i balans igen!!
    Själv har jag precis slutat med mina p-piller, inte för att jag vill bli gravid utan för att jag också vill få balans i min kropp, och den tror jag inte jag hittar med konstgjorda hormoner i kroppen. Ska bli väldigt spännande att se hur min kropp fungerar (eller inte fungerar)!
    Stor kram!

    • Tack! Det är så himla häftigt vad kroppen själv kan åstadkomma om man bara ger den möjlighet 🙂

      Och bra! Jag tror att det är superbra att du slutar med dina p-piller. Jag vet att det är ett bra preventivmedel så länge man faktiskt inte önskar att bli gravid men det ställer också till en del oreda. Bevisligen. Förhoppningsvis får du bättre hormonbalans genom det. Kom dock ihåg att det kan ta lite tid innan mensen kommer tillbaka igen om du har ätit p-piller under lång tid. Det behöver inte vara något onormalt alls, utan kroppen behöver lite tid att ställa om. Tar det dock mer än 3-6 månader bör du kolla upp om något skulle vara ur balans i kroppen.

      kram på dig!

Kommentera

