It’s Crazy Thursday

Hej gott folk. Hej Crazy Thursday!

Som alltid på torsdagar är det lite mer galet. Inget undantag den här veckan. Jag inledde morgonen med ett sjuhelsikes gött pass för rygg och biceps. Jag hade energi. Jag var stark. Det där marklyftandet går bättre och bättre och jag ökar vikterna lite för undan. Det gäller ju att inte lägga på allt för snabbt, men jag inser att jag kan lyfta betydligt mer än vad jag gör. Jag lägger ofta upp mina pass för uthållighetsträning och gör oftast mellan 10-15 reps. Detta för att min kropp svarar bäst på det, men ibland kör jag också tyngre vikter och färre reps. Jag tror att det är bra att variera sig lite. Kroppen är trots allt duktig på att vänja sig och då och då behöver man chocka den lite. Att inte alltid köra samma övningar är förstås ett bra sätt att hitta variation, men att faktiskt ibland lyfta tungt och ibland träna uthålligheten är också för variationen.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeEftersom jag i princip alltid tränar ensam har jag svårt att förhålla mig till hur stark jag är och inte är. Det är ju förstås en väldigt individuell sak det där med styrka, men jag undrar ibland över om jag skulle lyfta tyngre om jag tränade med någon. Om någon peppade mig eller kunde hjälpa till i vissa övningar. I helheten tror jag att jag är bra på att peppa mig själv och bita ihop trots att jag är ensamvarg på gymmet, men vissa övningar skulle jag troligen lyfta mer i om jag visste att någon kunde ta emot om det sket sig så att säga. Som bänkpress till exempel. Det går ju inte att lasta på alltför tungt och sedan ligga där som en klämd sill för att man inte orkar. Nu strävar jag inte efter att bli någon direkt tyngdlyftare så det spelar egentligen inte särskilt stor roll, men ibland får jag för mig att jag vill utmana mig själv och se vad jag går för.

Hur är det med er andra? Tycker ni att ni får ut det maximala av era träningspass när ni tränar ensamma? Någon som ofta går till gymmet med kompis och märker skillnad när ni tränar på egen hand i hur tungt ni kör?

3 thoughts on “It’s Crazy Thursday

  1. För egen del så är jag en ensamvarg när det gäller träning, jag tränar helst ensam så jag kan styra upp vad som känns bäst just då, under passet… Jag är inte mkt för att prata när jag tränar 😉

  2. Jag brukar träna med en kollega och vi är super på att peppa och passa varandra, hon inspirerar mig även om jag tar tyngre vikter. De gånger jag tränar själv väljer jag andra övningar, tar det lite lugnare med vissa och väljer bort andra ex bänkpress.

    Skulle ibland vilja köra med någon som är starkare än mig, så jag mentalt fattar att tyngre vikter är fullt möjligt. Omväxling förnöjer 🙂

  3. Nu var det länge sen jag var på just gymmet men innan gick jag 3-4ggr i veckan. Av dessa tillfällen såg jag till att gå minst en gång tillsammans med en vän. Vi var grymma på att peppa varandra. Jag körde alltid hårdare dessa pass. De passen körde vi också övningar såsom bänkpress där det kan vara skönt att vara två om man ska pressa sej lite.

Kommentera

