Cillas deluxeversion: koksmjölksyoghurt med baobab, mango och grantäpple

Förra helgen gjorde jag en beställning från Superfruit. Om ni inte har kollat in deras hemsida för inspiration på recept – gör det. Det finns mycket spännande. Jag fastnade särskilt för ett recept innehållande Baoba, och därför inhandlade jag en sådan förpackning. Jag köpte dessutom Gojibär och fick till min förvåning också ett paket med chokladtäckta Gojibär. På köpet! Sådant gillar jag verkligen, tack! Jag köper ofta gojibär i vanlig matvarubutik av olika märken, men måste säga att det var stor skillnad på smak på gojibären jag fick nu. De var liksom saftigare och större. Väl värda att lägga några extra kronor på.

superfruit recipe challenge

Jag har nu vidareutvecklat den tidigare versionen med mango och granatäpple där jag då använt mig av Baobab som smaksättare och uteslöt jordgubbarna. Så.Sjukt.Gott! Baobab är en bra källa till vitamin C, kalcium, magnesium och kalium. Äter man inte mejeriprodukter är det ju ett bra tillskott dessutom.

Den här kokosmjölksyoghurten går lika bra att göra som smutti om man föredrar det. Då får man helt enkelt tillsätta mer vätska. Mer kokosmjölk eller vatten.

Mixa samman:
Frusen mango
Granatäpple
1 -2 msk Superfruit baobabpulver
2 ägg
½-1 dl kokosmjölk

superfruit recipe challenge För att vara snäll mot magen tycker jag att det är bra att blanda i chaifrön och loppfrön. Det gör jag nästan alltid i mina smoothies eller kokosmjölksyoghurt. Magen hålls i gång på bra sätt, och ni vet: en mage som hålls igång är en glad mage.

Kommentera

