Ett benpass för starka ben

I morse ringde det på min dörr. Tidigt. Jag förstod det inte först utan vävde in ringklockan i min dröm. Insåg sedan att det verkligen ringde på dörren, men när jag väl tog mig upp ur sängen och fick på mig något var det ingen där. Och jag undrar: vem ringde på hos mig och vad ville hen?

Jag hade tänkt att sova lite längre idag, men så blev inte fallet. Eftersom det är höstlov tog jag morgonen med ro och gjorde mig klar för gymmet utan stress. Idag stod det benpass på schemat. Favoritpasset, alla dagar i veckan. Jag körde tungt och intensivt och kan nog räkna med lite träningsvärk de kommande dagarna. Just nu leker jag mycket med skivstången och har vågat mig på att köra både Front Squat och Good mornings med skivstången istället för kettlebells eller mindre skivstång. Den där stora skivstången som för en tid sedan kändes lite skrämmande är numera en väldigt god vän. Jag gillar skivstången.

Dagens pass blev en bra mix för både ben och rumpa. Jag kör alltid ett enskilt pass för ben och rumpa och sedan brukar jag också baka in lite mer funktionella övningar för ben och rumpa när jag kör axlar. Rumpan får en liten extra omgång, den har tendens att behöva det. De funktionella övningarna är bra för att komma åt de lite mindre musklerna och inte koppla på fram- och baksida lår för mycket.

Dagens pass:
Benböj, så tungt jag kan 10 x 3
Sumobenböj och good mornings med skivstång 12 x 3
Benspark i maskin, dropset. Först kör jag 10 riktigt tunga reps och sedan minskar jag på vikten lite grann och kör så många reps jag kan. Därefter minskar jag ytterligare en gång på vikten och kör tills det riktigt bränner i låren. Detta upprepar jag tre gånger.
Front squat med skivstång och vadpressar i maskin 12 x3
Goblet squat med kettlbell i famnen och baksida lår/rumpa i maskin (liggande) 12 x 3
Mellan seten körde jag kettlebellsvingar för att få upp pulsen lite.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

 

Kommentera

