Veckans inspirationskälla: Jonnie

Hej höstlovsfredag! Att det är fredag innebär inte bara att det vankas helg för er som inte har haft höstlov utan också att tiden har kommit till ännu ett inspirerande inlägg i motivationsserien Människor som inspirerar. Veckans inspirationskälla heter Jonnie och är en person som jag inspireras väldigt mycket av på många plan. En kille med enorm vilja, drivkraft, ett järnpsyke men också ett väldigt stort hjärta. En riktig klippa i mitt liv.

Veckans inspirationskälla: Jonnie Florin

Mitt namn är Jonnie Florin och jag är 24 år gammal. Jag bor i Stockholm med en av mina bästa vänner, Björn, i en 3:a norr om Stockholm sedan nästan två är tillbaka. Jag jobbar idag inom Försvarsmakten. Jag är en snäll, stabil och ödmjuk kille med många mål i livet. Jag har ett stort intresse för träning och allt som har med det att göra. Jag älskar att pressa mig själv till det yttersta genom att göra mina egna pass för att se vad jag kan pressa mig till. Jag är en allätare vad det gäller träning. Löpning, styrketräning och Crossfit är dock något jag fokuserar mest på.  Mina rötter kommer ursprungligen från Vimmerby där jag lärde känna Cecilia sedan några år tillbaka. För två år sen bestämde jag mig för att bryta ”Svenssonlivet” och vidga mina vyer.

Mitt största intresse här i livet har alltid sedan yngre år varit träning och sporter av olika slag. Som hos alla andra småpojkar började min träningsresa genom bollsporter. Fotboll och innebandy var det största intresset just då. Under högstadiet blev intresset för styrketräning ett av mina större intressen. Det jag inte visste då var att det skulle skada mig mer än vad det skulle göra nytta. I den åldern har man ingen aning om den sortens träning och hur mycket skada det kan göra. Man går till gymmet och lyfter TUNGT. Det gav resultat, absolut. Jag blev större och gick upp i vikt. Mina biceps, axlar och ”tuttar” blev stora. Det var ungefär så det fortsatte i flera år. Jag fokuserade på tre muskelgrupper, allt annat var tråkigt. Jag tänkte då att jag inte behövde träna till exempel mina ben för att jag fick den träningen genom fotbollen. Med tiden av okunnighet kommer skador och dåliga belastningar. Tillsammans med min felprioriterade styrketräning och fotbollen kastades allt tillbaka på mig. Under en fotbollsmatch 2008 slet jag av mitt korsband i höger knä och det var väl där jag var tvungen att börja tänka om. Detta var dessutom två veckor innan inryck som jag hade sett fram emot sedan den dagen jag mönstrade. Jag fick tacka nej och blev lagd på operationsbordet och fick gå till en sjukgymnast under ett års tid.  Det var på grund av min lathet och okunnighet som jag fick släppa min dröm om att få göra lumpen. Jag var i stället tvungen att lära mig mer om kroppen och träning för att kunna komma på fötterna igen och få min andra chans att få göra militärtjänst.

Efter några år med mycket slit på gymmet med rehab flera dagar i veckan för att kunna bygga upp mitt knä, få min kropp till en jämn nivå och få mer förståelse om styrketräning kom min andra chans. Värnplikten hade lagts ner och då kom något som kallas för Grundläggande militära utbildning. Jag hade då ett stabilt förhållande och ett fast jobb på Swedwood i Hultsfred som jag var tvungen att lämna bakom mig. Jag mönstrade och efter några månader fick jag reda på att jag kom in och jag tackade ja. Det var ungefär här min träning kom igång på allvar. Jag började träna riktigt tungt på gymmet flera gånger i veckan och fokuserade mycket på uthållighet. Jag tog mig igenom GMU:n utan problem, fick bra betyg och fick förfrågan om att göra GK AMF för att kunna bli en Amfibiesoldat och få en fortsatt anställning inom försvarsmakten. En utbildning som ses som en av de tyngre inom försvarsmakten. Belastningen under utbildningen är hård. Det ställs höga krav på individen och anses du inte lämplig åker du ut. För att kunna bli Amfibiesoldat finns det fyra krav som man måste leva upp till: Godkänd på Stridshinderbana, Snabbmarsch, övning Thorleif och övning Amfibie.  Styrketräning var alltså inte det enda jag var tvungen att fokosera på. Jag var tvungen att träna upp min uthållighet, koordinationsförmåga, kondition och det var här jag hittade Crossfit. En mycket bra träningsform för att kunna bli så allsidigt tränad som möjligt. Tack vare mitt nya upplägg med Crossfit och viljan att bli bra tränad och bli en Amfibiesoldat tog jag mig igenom dessa fyra månader av ren jävla misär i lera, blod och bajs.

Blom o jag svårt kränkta under Slutövning.

Idag är jag anställd inom försvarsmakten i Amfibiekårens understödspluton. Jag är ställföreträdande gruppchef på en Grk-grupp och pjäschef på en robotgrupp. Det är två mycket tunga befattningar där man går långt med mycket tung packning. Under robotutbildningen gick/sprang jag som pjäschef med 97 kg på ryggen upp och ner för klippor i skärgården i nästan tre dygn. Det är bland det tyngre jag har gjort under min tid inom försvarsmakten och det slet väldigt mycket på min kropp. Men det är tack vare min träning, vilja, mitt tjocka pannben och envishet som försvarsmakten har gett mig som jag klarade det. Därför är min allsidiga träning oerhört viktig för mig. Annars skulle jag göra misstag som kan skada mig och mina bröder och kommer inte kunna klarar av att fortsätta med min tunga tjänst.

Uppbyggnadsstadiet inför Slutövning.

1373668_10151911804153864_129832308_nInnan utbildningen och innan semestern i år påbörjade jag en tung träningsperiod där jag satte upp mina egna Crossfit-inspirerande pass.  För att kunna förbereda mig på det som komma skall var jag tvungen att låta kroppen jobba hårt och intensivt under en lång tid.

Hur ett av mina pass såg ut:
10km Löpning med 10kg packning
100 Armhävningar
200 Utfallssteg
100 Rygglyft
100 Situps
300 Air Squat
200 Tåhävningar
300 Hoppa hopprep
10 km löpning utan packning

På det här sättet såg många av mina pass ut under min träningsperiod i somras. Idag ligger min träning lite på is, på grund av att min axel gick ur led under ett närkampspass på jobbet för drygt två veckor sedan. Fast motivationen till träning blir inte sämre för det och jag kan fortfarande träna andra delar av kroppen. Jag älskar mitt jobb, jag älskar mitt land och jag älskar mina bröder som jag jobbar med varje dag. Om jag ska kunna fortsätta jobba med det jag jobbar med idag är den här sortens träning viktigt för en fortsatt anställning. Det är det som motiverar alla mina timmars slit på gymmet och svett som jag spiller varje dag.  Det är tack vare Försvaret jag är den man jag är idag. De tog in mig, bröt ner mig och formade mig till den personen jag är idag. Viljan att aldrig ge upp oavsett hur jobbigt och ont det än gör. Vi är en stark familj. Vi gråter, skrattar, svettas och har ont ihop.

Bröder tar hand om varandra. Alla kan alltid behöva en kram.

1395106_10151911809973864_1991215105_n

Det är just det. Motivation, vilja och mål som sätter kvaliteten på din träning.

  • Förverkliga dina drömmar och sätt upp lång/kortsiktiga mål
  • Det är alltid lättare att hålla motivationen uppe om man är flera som tränar mot samma mål.
  • Viljan att bli något utöver det vanliga. Vem vill vara som alla andra? Varför se ut som alla andra? Gör din grej.
  • Dåliga bortförklaringar och dåligt väder  är tecken på dålig motivation. Huden är vattentät!
  • Skaffa dig kunskap om den sortens träning du vill utöva och låt uppbyggnaden ta tid.

”Only those who risk going to far. Can possibly find out how far they can go”

 Det val jag gjorde för två år sen, att lämna lilla Vimmerby och flytta till Stockholm är det bästa valet jag har gjort. I början var jag skeptisk och det var en tung period. Efter mycket slit och uppoffringar är jag glad att jag inte valde ett fortsatt ”Svenssonliv”. Jag har vuxit som människa och lärt mig sjukt mycket om mig själv. Träning är alltid något jag alltid kommer att lägga ner tid på oavsett min ålder. Det är viktigt för att jag ska må bra och utan den tiden jag har lagt ner på all träning fram tills nu skulle jag inte vara någonting. Jag följde min vilja att bli någonting och jag lyckades.

Mark från Media Markt är numera en av oss.

2 thoughts on “Veckans inspirationskälla: Jonnie

  1. Jätteinspirerande. 18 årig kille som själv vill bli amfibieskyttesoldat. Väldigt nyttig information, kör hårt, tack så mycket!

Kommentera

