Och så bestämde jag mig för att må bra

God morgon måndag!

Tillbaka på jobbet och det känns bra. Ofta är det ju som att tiden står stilla och allting är precis som vanligt när man återkommer från ledighet. Allting är precis som vanligt, men jag tycker att atmosfären i arbetsrummet är annorlunda. Kollegorna känns glada och utvilade om än lite förvirrade efter höstlovslunken. Jag tror att många har tagit sig tid att vara lediga och att vi kan göra de här sista veckorna innan jullovet bra.

När jag gick och la mig igår bestämde jag mig för att jag skulle vara på gott humör idag. Och det är jag! När klockan ringde ville jag inte dra täcket över mig eller skjuta mig själv i huvudet även om ögonen kändes ovanligt grusiga. Jag kände helt enkelt för att gå till jobbet, och framför allt kände jag mig glad. Jag har haft ett sådant fantastiskt höstlov och uppskattar vad en veckas riktig ledighet (okej då, fem dagar) kan göra. Jag har häcken full nu, det sticker jag inte under stol med, men om jag är på bra humör underlättar det.

Personlig utveckling,Jag tror väldigt mycket på att mata sig själv med goda tankar. Det vi tänker är vad vi får. Negativa tankar ger negativa ringar på vattnet, medan positiva tankar och rätt mental inställning ger positiva ringar på vattnet. Att faktiskt börja med att bestämma sig för att må bra är ju ett stort steg. För att må bra är det viktigt att ta kommando över sina tankar och medvetet arbeta för att skapa de där positiva ringarna på vattnet. Om vi tänker gott mår vi gott. Det blir ju liksom en win win. Det kommer alltid finnas människor omkring oss som inte tänker på ett positivt sätt. Alltid, alltid. Men du kan ju börja med att tillhöra det glada laget istället för att åka med på gnälltåget, eller hur?! Att själv se saker från den ljusare sidan kan dessutom skapa positiva ringar på vattnet för omgivningen. Till slut kanske ingen omkring dig åker gnälltåget tack vare dig.

Målet den här veckan är att tänka mer: be a warrior not a worrier. Det finns ingen mening med att oroa sig och tänka tråkiga tankar och fundera på sådant som en inte kan göra någonting åt. Den här veckan föder jag mig själv med gott humör och goda tankar. Du också hoppas jag.

One thought on “Och så bestämde jag mig för att må bra

  1. En vän till mig brukar kicka igång sina dagar med att tänka: Idag ska jag skaffa mig en bra dag. Ditt inlägg får mig att tänka på henne. Härlig inställning du har. Kul att ha hittat din blogg!

Kommentera

