Chokladfudgerutor med nötter och gojibär toppade med jordnötskräm

recept, chokladfudgeVad tror ni om den där lilla sötnosen? Den ser smaskig ut va?

När jag kom hem efter en lång arbetsdag igår kände jag mig ytterst motvillig att fortsätta jobba med rättningshögen och kände snarare ett behov av att leka i köket. Jag har haft en idé i huvudet några dagar som jag kände att jag ville prova. Resultatet? Holy shmoly!

Du behöver:
2 dl hasselnötter
1 dl mandel
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl gojibär
3 msk linfrön
0,5 dl kakaopulver
3 msk kakaonibs
0,5 dl kokosflingor
7 st dadlar
2 ägg
några droppar SweetDrops från SweetLeaf med chokladsmak (jag skriver om produkten här)

Till garnering
en stor klick jordnötssmör
1 dl kokosmjölk (jag använder alltid kokosgrädde på tetra)
kakaonibs
kokosflingor

Värm upp kokosmjölk i kastrull och klicka ner jordnötssmöret. Rör om tills det blir en jämn massa och ställ in i kylskåpet.

Ta bort 1 dl hasselnötter och använd 1 dl till smeten. Mixa sedan samman hasselnötter, mandel, pumpakärnor, linfrön, kokos, kakaonibs och gojibär till en slät massa. Tillsätt sedan dadlar, kakaopulver och ägg och mixa vidare.

Ta smeten och lägg den i en skål. Droppa ner ett par droppar av ”chokladdropparna” och blanda samman ordentligt. Ta sedan de resterande hasselnötterna och blanda samman med smeten. Klicka därefter ut smeten på bakplåtspapper. Lägg pappret så att det bildar ett paket över smeten och tryck ut innehållet så att du får en platt form av smeten. Öppna därefter upp paketet och bred på jordnötssmör- och kokosmjölksmassan över. Pudra över kokosflingor och kakaonibs. Täck sedan kakan med bakplåtspapper. Lägg kakan i frysen, ca 30-45 minuter. Ta sedan ut paketet och skär kakan i bitar. Lägg bitarna i burk och ställ i frysen. Ta fram en liten stund innan servering för att de ska tina något. Hola shmoly, ät och njut!

recept, chokladfudge

Holy shmoly!

Kommentera

