Fredag hela veckan

Är det bara jag som tycker att den här veckan har gått sjukt fort? Först var det måndag och sedan var det fredag. Skäre Gud, vilket tempo. Det är ju så där vissa veckor förstås men den här veckan har sannerligen gått ovanligt fort. Ikväll ser jag fram emot en lugn och stillsam kväll. Laga något gott att äta, titta på teve och gå och lägga mig tidigt. Tantvarning jajamän, men jag är trots allt 29 bast.

Morgonen började jag på gymmet och körde ett bra pass för rygg och biceps. Även idag kände jag mig stark och ökade lite på vikterna här och var. Jag tror helt enkelt att jag har blivit mer lekfull, att jag kan skifta vikter i seten i fall jag inte orkar. Typ köra fem reps riktigt tungt och sedan minska på vikterna och köra vidare ett par reps till. Det är ju inte alltid säkert att en orkar alla tänkta reps med samma vikt, men det innebär ju inte att man inte kan byta lite här och var. Jag ska fokusera på att öka lite här och var en period nu för att komma bli ännu lite starkare. Det tar ju sin lilla tid det där, men trägen vinner.

Jag såg att Annie skrev häromdagen att hon gärna hänger på gymmet och lyfter vikter just nu men att hon inte riktigt springer och cyklar längre sträckor. Det är lite så för mig också faktiskt. Så lite konditionsträning som jag har sysslat med den här hösten har jag aldrig tidigare gjort. Typ ingenting. Jag kör intervaller en eller två gånger i veckan och de andra träningspassen satsar jag på att höja pulsen med hopprep, kettlebells, hopp över bänk och andra pulshöjande övningar. Min kropp gillar det. Och jag gillar det. Man har ju sina perioder och så måste det få vara, men tanken på att springa längre sträckor eller att cykla, cykla, cykla känns föga lockande. Beatatjata skrev också häromveckan om konditionsträning och konditionsträning. Det är väldigt intressant att läsa faktiskt och mina erfarenheter visar att jag får bättre resultat på gymmet när jag sysslar med kort och intensiv konditionsträning än när jag sysslar med det under längre tid. Sedan är det givetvis så att man ska göra det man tycker är roligt. Allting måste inte optimeras och maximeras och justeras. Träning ska ju vara en källa till glädje. Träning ska vara roligt och stimulerande. För mig innebär det för tillfället att jag inte springer långa sträckor när jag inte känner för att springa långa sträckor. För mig innebär det för tillfället att syssla med kort och intensiv konditionsträning och lyfta vikter på gymmet. Det är det jag finner glädje i just nu.

One thought on “Fredag hela veckan

  1. Så är det för mig också nu. Springer väldigt lite just nu. En eller två gånger i veckan eller sen inget alls. Gör en kort intervall någon gång i veckan efter styrkan. Springer hellre på ljusare och varmare årstider. Och det passar mig utmärkt 🙂

Kommentera

