Jag ger mig själv kärlek

Just nu drömmer jag väldigt mycket på nätterna. Det är lite jobbigt tycker jag, för jag vaknar ofta och är osäker på vad som är dröm och verklighet. Det är på något sätt lite utmattande att drömma tycker jag. Som om hjärnan aldrig får lugn och ro, och det blir alldeles jättemycket att fundera på när jag väl är vaken. Samtidigt tycker jag att det är oerhört fascinerande med drömmar eftersom de ofta plockar fram saker ur vårt undermedvetna. Hjärnan är smart, riktigt smart. Vi tror att vi kan undvika att tänka på och känna vissa saker, men det visar sig istället när vi sover. Det som finns där under ytan visar sig alltid, på ett eller annat sätt.

Jag drömmer om jobbiga saker just nu. Ibland förstår jag varför, ibland fattar jag ingenting. Jag befinner mig i en period med mycket känslor i omlopp och vissa dagar sitter känslorna utanpå. Jag märker att jag får allt större behov av egentid och att jag behöver få vara ensam för att processa mina känslor. När jag inte riktigt tar mig tid att göra det drömmer jag istället. Jag vet av erfarenhet att jag gärna flyr i från känslor som är här och nu. Jag vill gärna att det som är svårt ska avta och att den där tiden efteråt ska komma snabbare. Så fungerar det ju inte. Vi kan inte springa i från det som är svårt, utan vi behöver bara acceptera situationen och våga vara i det. Våga vara i ångesten. Ångest är för mig precis som negativa tankar. Det gäller att uppmärksamma den, vara i den och ta sig förbi den. Det är något jag har haft ofantligt svårt för, och det fanns en tid när ångest och oro gjorde mig fullständigt handlingsförlamad. Jag önskade att jag slapp känna. Bara för en sekund. Bara en enda sekund utan kontinuerliga impulssignaler.

Nu känner jag. Och när jag inte orkar känna efter drömmer jag. Det innebär att jag inte på något sätt kan fly från mig själv och det är egentligen himla skönt att min kropp och min hjärna talar om det för mig så tydligt. Jag lägger helt enkelt fokus på att vara här och nu och att vara accepterande. Jag lägger fokus på att vara tillåtande och snäll mot mig själv – jag ger mig själv kärlek.

Kommentera

