Har du bra tips på intervaller?

Hej raringar.

Jag tror att den här veckan kan komma att gå till historien som den mest känslomässiga veckan. Ever. Det är inte PMS, så mycket vet jag. Det är bara en sådan vecka när känslorna åker berg- och dalbana. Men vet ni? Det är okej. Jag värderar det inte så väldans mycket. Jag bara känner och är. Eller ja, när jag ska sova tycker jag att det är lite onödigt förstås. I övrigt får det vara som det är.

En riktig humörboost fick jag dock i morse när jag körde ben och rumpa på gymmet. Nailed it som Vevve brukar säga. Efter en träningsfri dag var jag riktigt sugen på att köra hårt och benpasset är fortfarande stående favorit. Jag vet inte varför jag går igång så himla mycket på att träna just ben, men jag antar att det är för att jag känner mig stark. Jag får en boost, en energikick. Benböj av alla dess slag och vadpressar och rumpkickar och goodmornings och kettlebellsvingar. Ja, det var vad jag sysslade med där mellan halv sju och halv åtta i morse. Lite yogapositioner och lite varva ner innan hemfärd och jag kände mig redo för en riktig Crazy Thursday. Det är sådana här dagar som jag tokälskar var träningen gör för både kropp och själ. Idag var det jag som var kapten på den där båten. Indeed.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandskeentraningsbloggochlitetill, Cecilia Stålhandske

Jag har en liten tanke om det här med intervallträning. Jag har ett par upplägg jag växlar mellan och som jag tycker är både roliga och utmanande. Vid ett par tillfällen har jag fått kommentar angående intervaller men ännu inte tagit mig tid att skriva om det. Jag tänkte att jag skulle ta och göra det men tänkte att ni kanske vill dela mer er? Har du något bra upplägg på intervaller som du vill dela med dig av? Det vore superroligt om vi kunde samla ett par riktigt bra upplägg som andra kan hitta inspiration i. Så vad säger ni, har ni bra tips på roliga, utmanande och svettiga intervaller? Löpning, cykel eller annat sätt att bli svettig på spelar ingen roll. Shoot!

Annonser

5 thoughts on “Har du bra tips på intervaller?

  1. Intervaller jag körde mycket var 20-30-40-60 intervaller. Det går ut på att man efter att ha värmt upp maxar (efter sin egen förmåga) i först 20 sekunder. Därefter hoppar man av bandet och får ner pulsen till något lugnare. Sedan hoppa på och maxa i 30 sekunder. Hoppa av. Fortsätt med 40 och 60. Sen börja om på 20 sekunder. Detta upprepar man under 20 minuter så många varv man hinner beroende på hur mycket man vill vila. Man kommer märka att hastigheten är lite för lätt för 20 sek och asjobbig för 60 sekunder. Vill man så kan man såklart anpassa hastigheten under tiden men jag brukar försöka hålla en hastighet och se till att klara den på alla fyra intervall-delarna.

  2. Mitt favoritintervallpass just nu är fartsänkning varje minut i fyra minuter (alltså tre fartsänkningar) x4. Brukar alltid öka farten eller springa pyramidintervaller, men har upptäckt att det är himla kul med fartsänkningar också!
    Exempel:
    Spring 1 minut på 13 km/h
    Sänk och spring 1 minut på 12 km/h
    Sänk och spring 1 minut på 11 km/h
    Sänk och spring 1 minut på 10 km/h
    Upprepa fyra gånger utan vila.
    Självklart bestämmer du själv vilket tempo du börjar på och hur mycket du vill sänka med varje gång (1 km/h, 1/2 km/h…). Börja i en hastighet som känns jobbig!
    Kram /fruwidlund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s