Målsättning vecka 47: att leva mitt bästa liv som mitt bästa jag

Hej kompisar.

Min träning flyter på alldeles jättebra. Jag kör mina fyra-fem pass i veckan och jag känner att jag blir starkare och uthålligare för varje vecka. Det är en härlig känsla. Den senaste tiden har jag jobbat mycket för att hålla huvudet över ytan. Ja, för att överleva kan man säga. Jag har lagt ner energi på att bevara mig själv, på att inte falla samman, på att ge mitt hjärta himla mycket kärlek. Om jag får säga det själv har det gått tämligen bra. Jag har verkligen inte mått bra rätt igenom men jag har heller inte lagt mig ner i fosterställning och gett upp om livet. Jag har inte tröstätit kilovis med godis eller fullständigt tappat rutiner och balans i livet. Det är jag mycket glad över. För med facit i hand vet jag att det är när jag inte mår bra jag ofta söker tröst i godisskålen och liksom resonerar att om livet går emot mig borde jag åtminstone få äta socker.

Den här hösten bestämde jag mig för att vara prestigelös. Att träna för att må bra. Att äta rent och naturligt på ett balanserat sätt. Att yoga och meditera och vara i kontakt med min andlighet. Att ta hand om mig själv och min kropp. För mig har det varit viktigt att inte haka på träningsrelaterade utmaningar eller att hoppa mellan kosthållningar för att på något sätt tajta till, optimera eller maximera. Nej, jag ville ha en må bra-höst där saker och ting fick flyta på. Jag har tränat och varit lekfull på gymmet och haft en väldigt rolig träningshöst. Vad gott det har gjort mig! Nu verkar jag ha kommit till en punkt där jag kan börja lägga mer fokus på annat igen. På mer än att kliva ur sängen och träna mina pass och sköta mitt jobb så att säga. För tro mig när jag säger att jag vissa dagar verkligen har känt att jag har fått klistra på ett leende och kliva upp på scenen och leverera. Jag har gjort det, och jag har gjort det bra. Att ta mig igenom den här tunga perioden har stärkt mig på många sätt.

När jag igår började fundera över skitveckan jag hade förra veckan kom jag underfund med att jag faktiskt kan göra vissa åtgärder för att må bättre. En del saker i livet kan vi inte påverka, men däremot kan vi påverka hur vi hanterar dessa situationer. Jag kom fram till att jag sov på tok för lite, yogade och mediterade alldeles för sällan och inte skapade rätt förutsättningar för att ha rätt energi i kroppen. Därför är målsättningen med den här veckan att ha en bra vecka. Eller rättare sagt; att skaffa mig en bra vecka. Det innebär att jag går och lägger mig i tid och ser till att få den sömn jag behöver. Det innebär att jag tillbringar tid på yogamattan och gör avslappnande övningar. Det innebär att jag ger min kropp bra mat och undviker sådant som kroppen egentligen inte behöver. Ett glas vin gör gott för själen, men jag har nog tagit några glas för mycket de senaste veckorna. Det blir väl lätt så när en ska mysa till det i ensamheten. Det innebär också att jag skriver i min medvetandebok. Medvetandeboken är en bok där jag lyfter mig själv som person. Det gör att jag kan sätta mig själv i perspektiv och att faktiskt se till att tänka goda tankar om mig själv. Det är som ni ser inga stora eller prestigefulla målsättningar jag har. När en når en gräns och liksom tar sig över på andra sidan blir det lättare att leva det bästa livet. Och jag vill leva mitt bästa liv som mitt bästa jag. Därför har jag också klickat hem en bok som min kära moster tipsade mig om i helgen: Hångla mer!

Så, vecka 47 ska bli en må bra-vecka. En vecka jag själv designar utifrån vad jag vill och vad jag mår bra av. En vecka där jag verkligen lägger fokus på att vara den där kaptenen på båten och att vara den bästa versionen av mig själv.

entraningsbloggochlitetill, Cecilia StålhandskeVad har du för målsättning med din vecka 47?

3 thoughts on “Målsättning vecka 47: att leva mitt bästa liv som mitt bästa jag

  1. Men hur gör du egentligen? För att verkligen hålla huvudet över ytan? För jag har försökt nu i flera månader men nu får jag fler kallsupar än andetag och orkar liksom inte plaska mer. Och jag har inte gått igenom något tråkigt och sorgligt som du. Är imponerad av dig och din målmedvetenhet samtidigt som du är insiktsfull.

  2. Du skriver så klokt! Jag hade också en riktig skitvecka förra veckan, jag har haft det tufft länge med sjukdom och skador och mycket sjukhus och behandling. Förra veckan gick luften ur och jag var bara så trött så trött. Det är en fin balansgång mellan att våga känna och vara i känslan och att försöka förbättra tycker jag. Jag har svårt att veta när jag ska tillåta mig själv att vara ledsen och när jag ska arbeta aktivt för att må bättre. För min del blir det lätt väldigt mycket träning och mindre mat under de dåliga perioderna, eller så ägnar jag en kväll åt hetsätning. Fokus för mig den här veckan kommer vara att äta bra mat i rejäla portioner så att kroppen orkar med både träning och läkning, mycket sömn och mycket solljus. Hoppas du får en bra vecka, och tack för dina inlägg!:)

Kommentera

